Scăderea critică a Dunării: Epave germane din Al Doilea Război Mondial dezvăluite pe fundul fluviului!
Este alertă pe Dunăre. Din cauza debitului fluviului care a scăzut dramatic, mai multe nave încărcate cu cereale sau minereu au rămas blocate. Aproape zilnic, reprezentanții Administrației Fluviale a Dunării de Jos din Galați sunt anunțați de nave care se împotmolesc în nisip, spre disperarea armatorilor.
În zona barajului Porțile de Fier 2, apa a scăzut atât de mult, încât au apărut la suprafață epave din Al Doilea Război Mondial. Anamaria Ianc, jurnalist Digi24, a menționat că în mod normal, în această porțiune, Dunărea ar trebui să măsoare aproximativ 7 metri, însă din cauza secetei prelungite, fluviul nu are mai mult de un metru și jumătate. Astfel, epavele navelor germane, care au eșuat la finalul celui de-al Doilea Război Mondial, au devenit vizibile.
Localnicii au raportat că multe nave, inclusiv cele ale Poliției de Frontieră, au rămas împotmolite pe nisipuri. Acestea au fost extrase cu ajutorul tractoarelor. Problemele nu se limitează doar la navigația fluvială, ci afectează și sectorul maritim.
Dana Costache, jurnalist Digi24, a subliniat că o zonă de pe faleza inferioară a Dunării din Galați, care în urmă cu câteva săptămâni era acoperită de ape, acum permite pescarii să coboare câțiva metri pentru a ajunge la mal. Localnicii au observat o scădere semnificativă a nivelului apei, fiind necesar să coboare 4-5 metri pentru a pescui.
Incidentele de blocare a navelor se repetă aproape zilnic. Cătălin Țigănuș, armator, a declarat că cel mai critic moment este în zona de la kilometru 562, unde în prezent pot trece doar unități goale. Navele încărcate cu cereale, pirită, cupru și minereu așteaptă un val de apă pentru a putea naviga.
Se estimează că navele ar putea fi deblocate abia peste șase zile, când hidrologii prognozează o creștere a debitului la 2.600 metri cubi pe secundă. Florin Uzumtoma, director Căi Navigabile AFDJ Galați, a subliniat că, în absența apei, dragajul nu va rezolva problema, fiind necesară intervenția naturii.
Problemele persistă și la trecerea cu bacul între Galați și Tulcea, unde nava ocolește zona cu apă mică, iar timpul de traversare se dublează.