Schimbări majore în RCA: Reparații obligatorii în unități autorizate și sancțiuni drastice pentru cei fără asigurare
O nouă lege a Răspunderii Civile Auto (RCA) promite să schimbe radical regulile după care șoferii își repară mașinile în urma unui accident. Dacă proiectul este adoptat în forma actuală, păgubiții vor putea apela doar la service-urile auto recomandate de firma de asigurări. Valoarea poliței RCA va ține cont de gravitatea accidentului produs, dar și de factori agravanti precum consumul de droguri la volan.
Pentru cei care circulă fără asigurare, riscurile cresc considerabil: amenzile ar urma să fie de până la 15 ori mai mari decât în prezent.
Service-urile recomandate, nu impuse
Deși șoferii ar putea fi direcționați către ateliere auto desemnate de asiguratori, aceștia nu vor fi obligați să accepte propunerile. „Asigurătorul are obligația să evalueze paguba și să ofere o despăgubire. Dacă suma nu este considerată suficientă, se poate face o contestație”, a explicat Mădălin Roșu, președintele BAAR.
Asigurătorii susțin că noua reglementare le-ar permite un control mai bun asupra costurilor de reparație, reclamând tarife tot mai mari practicate de service-uri, considerate peste valoarea reală a pieței. Reprezentanții atelierelor de reparații, pe de altă parte, afirmă că scumpirile sunt justificate de creșterile de prețuri atât la manoperă, cât și la piese.
Despăgubiri mai mari, daune mai frecvente
Vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, subliniază că majorările de costuri sunt alimentate de doi factori principali: „Numărul mare de accidente care generează dosare de daună și severitatea acestor daune. Din păcate, nu vedem încă o scădere a frecvenței accidentelor.”
În 2024, despăgubirile plătite de firmele de asigurare au crescut cu 38%, ajungând la peste 4,7 miliarde de lei. Fondul de Garantare a Asiguraților a înregistrat, de asemenea, o creștere de 48%. În total, sumele asociate polițelor RCA s-au ridicat la circa 7,9 miliarde de lei.
Situatie îngrijorătoare: 3 din 10 mașini nu au RCA
Aproximativ 30% dintre mașinile aflate în circulație în România nu au asigurare RCA valabilă. Acest procent ridicat riscă să pună presiune și mai mare pe sistemul de despăgubiri, dar și pe șoferii corecți care achită polițele la timp.

