Senatul a respins moțiunea AUR împotriva ministrului Transporturilor Ciprian Șerban
Moțiunea simplă a AUR împotriva ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban, intitulată „Calea ferată a pierdut trenul”, a fost respinsă luni de Senat, cu 28 de voturi „pentru” și 65 de voturi „împotrivă”.
Parlamentarii AUR care au inițiat moțiunea au afirmat că, în loc să observe o preocupare din partea actualului ministru pentru investiții în infrastructura feroviară, există un dezinteres continuu care a caracterizat Ministerul Transporturilor în ultimii ani, indiferent de conducerea acestei instituții.
În replică, Ciprian Șerban a declarat în plen că Ministerul Transporturilor a atras peste 10 miliarde de euro în proiecte feroviare din fonduri europene în ultimii ani. El a subliniat realizările importante, inclusiv redeschiderea tronsonului București-Giurgiu după 19 ani, modernizarea a peste 1.000 de kilometri de cale ferată și contractarea a peste 200 de trenuri electrice și locomotive moderne, dintre care unele sunt deja în teste sau în circulație.
Șerban a afirmat că România se află într-o perioadă favorabilă pentru infrastructura feroviară, având în vedere că, în perioada 2020 – 2025, au fost construiți peste 500 de kilometri de autostradă și drumuri expres. De asemenea, modernizările căii ferate ar permite trenurilor de călători să circule cu 160 de km/h și celor de marfă cu 120 de km/h.
Ministrul a menționat că CFR SA a realizat, în patru ani cu PSD la conducerea Ministerului Transporturilor, 160 de contracte de execuție și proiectare cu o valoare totală de 4,5 miliarde de euro fără TVA, reprezentând cel mai mare volum de investiții feroviare din ultimii 10 ani.
În ceea ce privește achiziția de material rulant nou, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat contracte pentru 129 de trenuri electrice și 16 locomotive, dintre care șapte trenuri au fost deja livrate, urmând ca restul să fie livrate până în 2027. ARF este în prezent în etapa de identificare a unei surse de finanțare pentru o altă tranșă de 23 de locomotive și 58 de trenuri.
Ministrul a subliniat necesitatea aprobării unui buget pentru Ministerul Transporturilor pentru anul viitor care să fie cel puțin egal cu bugetul din 2023, argumentând că există proiecte gata de lansat, finanțări câștigate competitiv și echipe mobilizate.

