Sindicaliștii CFR Călători se pregătesc de o grevă generală
Sindicaliștii de la CFR Călători vor începe pe 1 iulie etapele premergătoare grevei, în absența semnării noului Contract Colectiv de Muncă (CCM) la nivelul companiei, a anunțat președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim. Acesta a atras atenția asupra importanței negocierilor din săptămâna în curs, care ar trebui să conducă la semnarea CCM-ului.
În cazul în care nu se va ajunge la un acord, sindicaliștii vor demara pașii necesari pentru organizarea grevei. Consiliul Național de Conducere al FSTFR, desfășurat pe 18 iunie, a stabilit că noul CCM ar putea include menținerea actualelor drepturi salariale, indexate cu rata inflației de 12,5%, fără propuneri de micșorări ale prestației, numărului de salariați sau concedieri colective.
Reprezentanții FSTFR subliniază că semnarea CCM-ului va fi posibilă doar după ce va fi semnat actul adițional la Contractul de Servicii Publice (CSP) al CFR Călători, care prevede o compensație de 47,7 lei pe tren-km, conform Hotărârii de Guvern ce aprobă bugetul de venituri și cheltuieli pentru 2025. Sindicaliștii exprimă preocuparea că CFR Călători ar putea fi falimentat intenționat de statul român, prin neacordarea compensației reale, ceea ce le-ar limita capacitatea de a protesta sau organiza grevă.
Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că compania riscă intrarea în incapacitate de plată, având un buget de supraviețuire și nu de dezvoltare. El a solicitat pentru 2025 o sumă similară cu execuția de anul trecut, având în vedere pierderile cauzate de modificările aduse facilităților pentru studenți.
Preoteasa a menționat că CFR Călători are cheltuieli lunare de 365 de milioane de lei, acoperite din vânzarea de bilete și compensația de la Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF). În prezent, compensația unitară de 33 de lei pe tren-km nu este suficientă pentru a acoperi datoriile companiei, iar subcompensarea estimată se ridică la 1,8 miliarde de lei pentru anii 2020-2024.
Directorul a subliniat că întârzierea semnării actului adițional de către ARF reprezintă o problemă majoră, iar lipsa unei compensații adecvate ar putea duce la incapacitatea CFR Călători de a continua activitatea. De asemenea, el a menționat că există o formulă secretizată de calcul al compensației, care sugerează că suma ar trebui să fie de 62 lei pe tren-km.