Impactul tarifelor lui Trump asupra industriei auto din Slovacia
Tarifele impuse de președintele american Donald Trump pentru importurile de automobile sunt așteptate să afecteze semnificativ producătorii auto și economiile din întreaga lume. Analiștii avertizează că Slovacia, o mică țară europeană fără ieșire la mare, supranumită „Detroitul Europei”, ar putea resimți cel mai sever impact. Detaliile noului pachet de tarife comerciale vor fi anunțate miercuri, în jurul orei 21:00 (ora Londrei).
Administrația americană a anunțat deja un tarif de 25% pentru toate vehiculele importate, care va intra în vigoare începând de joi, iar o taxă pentru piesele auto va fi aplicată în luna mai. Aceste măsuri sunt menite să reechilibreze balanța economică în favoarea Statelor Unite.
Anunțurile contradictorii ale președintelui au alarmat investitorii globali și partenerii comerciali ai SUA. Germania a criticat aspru decizia privind tarifarea de 25% pentru importurile auto, considerând-o dăunătoare pentru SUA, Uniunea Europeană și comerțul internațional.
Conform economiștilor Inga Fechner și Rico Luman de la banca olandeză ING, deși Germania este cea mai expusă în termeni de valoare la tarifele lui Trump, Slovacia ar putea fi țara cel mai sever afectată în termeni de volum. „Industria auto germană este în centrul furtunii, dar Slovacia, care găzduiește mai multe fabrici auto, este cea mai expusă în funcție de volumul total al exporturilor către SUA,” se arată într-un raport ING.
Slovacia produce cele mai multe automobile pe cap de locuitor din lume și depinde semnificativ de comerțul cu SUA, sectorul auto reprezentând o parte importantă a exporturilor și generând indirect peste 250.000 de locuri de muncă. Rico Luman a menționat că, înainte de intrarea în vigoare a tarifelor, s-a observat o accelerare a livrărilor de mașini către SUA, însă această tendință se va inversa odată cu aplicarea noilor taxe.
Lanțurile de aprovizionare nu vor fi reconfigurate imediat din cauza incertitudinii ridicate pentru investitori. Dacă aceste tarife vor rămâne pentru o perioadă mai lungă, producția ar putea începe să fie relocată în SUA. Totuși, Slovacia rămâne competitivă din perspectiva costurilor de producție, salariile fiind considerabil mai mici decât în Germania.
Astfel, VW și Stellantis vor încerca probabil să mențină un grad ridicat de utilizare a fabricilor din Slovacia pentru modelele cu motoare clasice, iar reculul exporturilor ar putea afecta și producția din alte părți ale Europei. Vladimír Vaňo, economist-șef al think tank-ului Globsec din Bratislava, a descris perspectiva tarifelor impuse de Trump drept „îngrijorătoare” pentru Slovacia, subliniind că țara are „foarte puține” opțiuni pe termen scurt.
Slovacia este al treilea cel mai mare exportator de autoturisme către SUA din Europa, cu exporturi în valoare de 4 miliarde de euro în 2023. Peste 73% din totalul exporturilor Slovaciei către SUA constau în automobile și piese auto, ceea ce o face extrem de vulnerabilă la noile tarife americane.