Sondaj SNOOP: Aeroportul Mihail Kogălniceanu, revitalizat pe baza unor acte fictive. Procuratura Europeană a fost alertată.
O investigație recentă a scos la iveală că modernizarea Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu” din Constanța s-a realizat pe baza unor documente false depuse de o firmă din Turcia. Cazul a fost deja sesizat Parchetului European, iar România riscă să piardă peste 32 de milioane de euro din fonduri europene.
Lucrările de modernizare, demarate în mai 2023, vizează terminalul de pasageri, turnul de control și parcarea aeroportului, într-un proiect inițial evaluat la 202 milioane lei fără TVA, din care peste 160 de milioane urmau să provină din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Contractul a fost câștigat de un consorțiu format din firmele SSAB-AG SA (Bacău), Atelier Unbuilt SRL (București) și Acer Proje Inșaat AȘ (Turcia). Firma turcă a fost inclusă pentru a îndeplini criteriul de experiență similară, o condiție esențială în procedura de achiziție. Totuși, Curtea de Conturi a constatat că documentele prezentate de firma turcă sunt suspecte de fals, având lipsuri precum semnături clare sau ștampile lizibile, iar unele proiecte menționate nu ar fi fost realizate de firmă.
Un audit al Curții de Conturi, finalizat în 2025, a relevat că „oferta câștigătoare era inacceptabilă, fiind depusă de un ofertant care nu îndeplinea criteriul de calificare privind experiența similară”. În urma acestor constatări, Curtea a sesizat Parchetul European (EPPO), condus de Laura Codruța Kövesi.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a confirmat că, în cazul în care ancheta va demonstra falsul, România ar putea pierde întreaga finanțare europeană. Aeroportul a depus o plângere penală la DNA, în decembrie 2024, împotriva firmelor implicate, acuzându-le de fapte precum fals intelectual, uz de fals și înșelăciune.
Conform datelor publicate, firma din Bacău ar fi întrerupt colaborarea cu partenerul turc, care nu ar fi participat efectiv la lucrările din Constanța. Totuși, contractul a fost atribuit datorită garanției de experiență oferite de aceasta.
În prezent, valoarea totală a proiectului a crescut la aproape 278 de milioane de lei, iar plățile către consorțiu s-au ridicat deja la circa 170 de milioane, în condițiile în care lucrările sunt aproape finalizate.