Sorin Ciutureanu, șeful Oil Terminal, explică transportul de motorină din India
Sorin Ciutureanu, directorul general al Oil Terminal, a răspuns acuzațiilor privind intrarea produselor petroliere rusești prin Portul Constanța și a clarificat situația transporturilor de motorină din India, în contextul speculațiilor legate de un posibil blocaj în Ucraina. Ciutureanu afirmă că Oil Terminal respectă cu strictețe regimul de sancțiuni al Uniunii Europene și că, de la începutul războiului, a fost principala sursă de aprovizionare cu combustibili pentru piața ucraineană, sprijinind partenerii implicați în lanțul logistic de distribuție din Portul Constanța spre porturile dunărene Ismail și Reni.
„Colaborăm permanent cu Biroul Vamal Constanța pentru verificarea documentelor de proveniență ale mărfurilor intrate în terminal, totul în scopul respectării cu strictețe a sancțiunilor impuse de UE împotriva Rusiei. O spun răspicat: nu au fost descărcate în terminalul nostru mărfuri supuse sancțiunilor”, a declarat Ciutureanu.
Referitor la transporturile de motorină din India, Ciutureanu a explicat că acestea nu sunt proprietatea Oil Terminal, ci a clienților săi. Restricția UE care vizează produsele energetice derivate din țiței rusesc rafinat în state non-UE va intra în vigoare din 21 ianuarie 2026, odată cu Pachetul 18 de sancțiuni. Până la acea dată, produsele non-UE, inclusiv cele din India, au acces pe piața europeană dacă au documentația în regulă. Oil Terminal a implementat măsuri suplimentare de segregare a produselor indiene și a comunicat aceste măsuri autorităților române pentru a informa partea ucraineană.
Ciutureanu a menționat că nu a primit vreo notificare oficială din partea autorităților ucrainene privind un blocaj sau interdicții aplicate terminalului. „Am acționat transparent și am informat Bursa de Valori București pe 25 septembrie 2025 cu privire la riscul ca, de la 1 octombrie, autoritățile ucrainene să introducă restricții asupra importurilor de motorină din India”, a adăugat el.
În ceea ce privește scăderea activității din ultimele luni, Ciutureanu a respins afirmația de „scădere de 45% a cifrei de afaceri”, explicând că această scădere este influențată de modificări legislative interne, de scăderea consumului intern de motorină și de riscurile menționate. „Am efectuat o rectificare bugetară, aprobată de acționari, cu o scădere de 13,2% pentru veniturile totale”, a subliniat el.
Referitor la controversa privind rezervorul nou de 55.000 mc, Ciutureanu a declarat că acesta este complet funcțional și că gradul de umplere al spațiilor de motorină din terminal este de 80-90%. Compania continuă investițiile pentru a-și crește reziliența logistică.
Ciutureanu a explicat că trasabilitatea și conformitatea mărfurilor sunt demonstrate prin verificări documentare, operaționale și calitative. „Documentar, prin verificările autorităților portuare și vamale ale documentelor însoțitoare ale mărfurilor. Operațional, se efectuează o proiectare internă care asigură păstrarea integrității mărfii clienților. Calitativ, se efectuează recepția calitativă, analizându-se caracteristicile produsului”, a detaliat el.
În încheiere, Ciutureanu a transmis un mesaj de parteneriat și transparență: „Oil Terminal este o companie strategică a statului român și un partener esențial în aprovizionarea cu combustibil, fiind permanent obiect al controalelor autorităților privind respectarea prevederilor legale. Rămânem un partener de încredere la Marea Neagră.”

 
			
 
                                
                             
 
		 
		 
		 
		 
		