Declinul libertății academice la nivel global, cu România alături de Ungaria într-o analiză dedicată
Un raport recent din Franța subliniază regrese îngrijorătoare în ceea ce privește libertatea academică la nivel global. România este identificată ca fiind unul dintre statele membre ale Uniunii Europene care au un nivel de libertate academică sub medie, ceea ce necesită o vigilență specială, conform documentului.
Aceste încălcări ale libertății academice sunt atribuite „derapajelor iliberale care vizează știința”, influențate de regimurile autoritare și mișcările populiste contemporane. Raportul, semnat de Stéphanie Balme, directoarea Centrului de cercetări internaționale (CERI) de la Sciences Po, a fost realizat pentru France Universités, o asociație care reunește președinți de universități și instituții de învățământ superior.
În Uniunea Europeană, raportul menționează nouă state membre cu un nivel de libertate academică sub medie: Austria, Malta, România, Croația, Bulgaria, Țările de Jos, Grecia, Polonia și Ungaria. În Polonia, de exemplu, cercetători care studiau Holocaustul au fost urmăriți penal pentru a fi adus în discuție complicitatea unor segmente ale populației la persecuțiile împotriva evreilor în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
În Franța, se evidențiază că libertatea academică este „semnificativ în urmă”, în special pe plan juridic și politic, deși alte domenii legate de libertățile fundamentale, cum ar fi libertatea presei sau drepturile economice și sociale, sunt mai avansate. Criticile la adresa așa-numitului wokism din universitățile europene, venite atât din partea mass-media, cât și a grupurilor politice, au contribuit la fragilizarea libertății academice.
Raportul face referire la acuzațiile de „islamo-stângism” aduse unor cadre universitare și la polemicile legate de mobilizările pro-palestiniene de la Sciences Po. În acest context, anumite institute din Franța, cum ar fi INRAE (Institutul național pentru cercetări agricole, alimentare și de mediu) și INSERM (Institutul național de sănătate și cercetare medicală), au fost printre primele care au reacționat la ofensiva împotriva universităților, în special în urma acțiunilor președintelui american Donald Trump și a mișcării sale politice.
În ceea ce privește soluțiile propuse, France Universități recomandă reafirmarea libertății academice ca principiu fundamental de drept, promovarea unei culturi comune a libertății academice în societate și dezvoltarea unei diplomații științifice europene.

