SUA pun sub semnul întrebării zborurile din Mexic din cauza transporturilor de mărfuri
Administraţia Trump a anunţat că va lua măsuri împotriva Mexicului, după ce guvernul mexican a redus sloturile de zbor şi a obligat transportatorii de marfă să îşi mute operaţiunile din Ciudad de Mexico, afectând companiile aeriene americane.
Secretarul american al Transporturilor, Sean Duffy, a declarat că Departamentul de Transporturi (DOT) ar putea respinge solicitările de zbor din partea Mexicului dacă autorităţile nu remediază problemele generate de deciziile luate în 2022 şi 2023. DOT propune, de asemenea, retragerea imunităţii antitrust pentru parteneriatul dintre Delta Air Lines şi Aeromexico, invocând probleme de concurenţă.
Delta a avertizat că o astfel de măsură ”ar dăuna grav consumatorilor care călătoresc între SUA şi Mexic, locurilor de muncă din SUA şi competiţiei transfrontaliere.” Aeromexico a anunţat că pregăteşte un răspuns comun la ordinul american.
DOT susţine că Mexicul a încălcat acordul bilateral în domeniul aviatic, reducând sloturile pentru zboruri de pasageri şi forţând operatorii cargo să se relocheze. Fostul preşedinte mexican Andrés Manuel López Obrador a apărat decizia, afirmând că aeroportul principal Benito Juarez (MEX) este supraaglomerat şi că noul aeroport Felipe Ángeles (AIFA), aflat mai departe de oraş, poate prelua traficul suplimentar. Totuşi, AIFA este deja la capacitate maximă pentru marfă, iar transportul pasagerilor rămâne dificil din cauza accesului limitat.
Între timp, autorităţile grăbesc modernizarea aeroportului MEX în perspectiva Cupei Mondiale din 2026, la care Mexicul este gazdă. DOT a transmis că Mexicul şi-a încălcat angajamentele, lăsând companiile americane cu pierderi de milioane.
Asociaţia Transportatorilor de Marfă Aeriană din SUA a avertizat că măsurile mexicane creează un precedent periculos în tratamentul rezervat companiilor cargo la nivel global şi afectează siguranţa operaţională. DOT a emis ordine care obligă companiile aeriene mexicane să depună până la sfârşitul lunii iulie programele de zbor pentru operaţiunile din SUA şi să obţină aprobată prealabilă pentru zborurile charter mari.
Dacă SUA retrage aprobarea antitrust pentru Delta şi Aeromexico, cele două companii vor trebui să înceteze colaborarea în privinţa tarifelor, capacităţii şi veniturilor. Delta va putea păstra participaţia în Aeromexico şi alte părţi ale parteneriatului. DOT a avertizat că ar putea lua măsuri similare şi împotriva unor ţări europene, în contextul unor restricţii similare la aeroporturi.