Tesla înfruntă provocări în Europa
Vânzările de maşini noi ale companiei Tesla în Europa au scăzut pentru a cincea lună consecutiv în luna mai, conform datelor publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Această scădere survine în contextul în care europenii se îndreaptă tot mai mult către vehicule electrice chinezeşti, care sunt mai accesibile.
În Uniunea Europeană, Marea Britanie şi ţările din Asociaţia Europeană a Liberului Schimb (AELS), Tesla a vândut în luna mai doar 13.863 de unităţi, ceea ce reprezintă o scădere de 27,9% comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut. Cota de piaţă a companiei în regiune a scăzut la 1,2%, de la 1,8% în mai 2024. Aceste cifre confirmă tendinţa descendentă a companiei americane în Europa, pe fondul deteriorării imaginii publice, cauzate parţial de declaraţiile controversate şi activitatea politică a directorului general Elon Musk.
Impactul politic şi concurenţa acerbă
Elon Musk a investit aproape 300 de milioane de dolari pentru a sprijini realegerea preşedintelui american Donald Trump, iniţiind ulterior o campanie tensionată de reducere a agenţiilor guvernamentale federale. Acţiunile sale au generat proteste la reprezentanţele Tesla din mai multe ţări europene. De asemenea, Musk s-a retras din funcţiile din administraţia Trump, pe fondul unui conflict public cu liderul de la Washington.
Tesla se confruntă cu o concurenţă tot mai intensă, atât din partea producătorilor tradiţionali de automobile, cât şi din partea celor chinezi. Gigantul auto BYD a înmatriculat în luna mai aproape acelaşi număr de maşini ca Tesla, iar în aprilie a depăşit compania americană pentru prima dată în Europa. Se spera că modelul îmbunătăţit Model Y — un SUV compact — ar putea contribui la redresarea companiei, în condiţiile în care în Norvegia acest model a dus la o revenire vizibilă a vânzărilor.
Producătorii chinezi câştigă teren în Europa
Producătorii auto din China au continuat să înregistreze o creştere rapidă pe piaţa europeană în luna mai, în ciuda noilor taxe vamale impuse de Uniunea Europeană asupra vehiculelor electrice provenite din China. Conform firmei de analiză JATO Dynamics, mărcile chinezeşti au vândut 65.808 unităţi în luna mai, dublându-şi cota de piaţă în Europa, ajungând la 5,9%.
„În pofida tarifelor impuse de UE, mărcile chineze continuă să înregistreze o creştere puternică pe piaţa auto europeană”, a declarat Felipe Munoz, analist global la JATO. „Succesul lor se datorează parţial deciziei de a promova trenuri de propulsie alternative, precum hibridele clasice şi cele cu conectare la priză,” a adăugat el.
În acest context, Tesla va trebui să se adapteze rapid pentru a-şi recâştiga poziţia pe o piaţă din ce în ce mai competitivă şi sensibilă la preţ.