Tesla își face intrarea spectaculoasă pe piața indiană!
Tesla a debutat oficial pe piața indiană, lansând SUV-ul electric Model Y cu un preț de pornire de 69.770 de dolari. Acest preț este semnificativ mai mare comparativ cu alte piețe, având în vedere că în Statele Unite, același model costă 44.990 de dolari. Lansarea comercială a fost marcată de deschiderea primului showroom Tesla în India, situat în Mumbai. Isabel Fan, directorul Tesla pentru Asia de Sud-Est, a anunțat că un alt showroom va fi deschis în capitala New Delhi.
Tesla are planuri de a angaja personal local și de a dezvolta infrastructura de suport, inclusiv centre de experiență, service-uri, sisteme de livrare, stații de încărcare și hub-uri logistice. India, care reprezintă a treia cea mai mare piață auto din lume după vânzări, a fost o țintă dorită de Tesla, însă prețul ridicat al Model Y a surprins mulți observatori.
Explicația prețului ridicat
CFO-ul Tesla, Vaibhav Taneja, a explicat că intrarea pe piața indiană se face cu prudență din cauza taxelor ridicate, care includ o taxă vamală de 70% pe vehiculele electrice importate și o taxă suplimentară de lux de aproximativ 30%. Aceste taxe contribuie la un preț final care nu este competitiv, având în vedere că publicul indian preferă vehicule electrice mai accesibile. Tesla se află astfel într-o competiție nu cu producători locali precum Tata Motors, ci cu mărci premium precum BMW.
Vivek Vaidya, expert în mobilitate la Frost & Sullivan, a menționat că prețurile nu sunt complet inaccesibile, existând cumpărători în India pentru diverse niveluri de preț, însă acestea nu amenință segmentul de masă, având în vedere că cele mai bine vândute mașini costă cam o zecime din prețul Model Y.
Strategia de intrare pe piață
Potrivit lui Puneet Gupta, director la S&P Global Mobility, Tesla pare mai interesată să „testeze terenul” în India decât să realizeze vânzări consistente în această etapă. Guvernul indian a anunțat o politică nouă privind vehiculele electrice, oferind reduceri de taxe pentru companiile care dezvoltă un lanț de aprovizionare local. Totuși, Tesla nu s-a angajat încă să construiască fabrici în India.
Diwakar Murugan, analist auto la Canalys, a explicat că showroomul din Mumbai reprezintă o mișcare strategică de tip soft power, nu un angajament total. El a subliniat că prudența Tesla este justificată, deoarece cererea din India nu susține, în prezent, o investiție majoră în producția locală. O mutare semnificativă a producției în India ar necesita o reevaluare a strategiei globale de producție, un pas pe care Tesla nu este pregătită să-l facă în prezent, având în vedere prioritățile sale legate de extinderea capacităților în piețele consacrate.