Toyota preconizează o scădere dramatică a câștigurilor în anul fiscal 2025-2026
Gigantul auto japonez Toyota a anunțat că anticipează o scădere de 21% a profiturilor pentru exercițiul financiar 2025-2026, din cauza presiunii suprataxelor vamale americane. Compania estimează un profit operațional de 3.800 de miliarde de yeni (aproximativ 23,35 miliarde de euro) pentru perioada aprilie 2025 – aprilie 2026, comparativ cu 4.800 de miliarde de yeni în exercițiul financiar 2024/25.
Impactul tarifelor vamale impuse de administrația americană, care a început să fie implementat în aprilie și mai 2025, este estimat să coste Toyota 180 de miliarde de yeni (1,1 miliarde de euro). De asemenea, previziunile privind profitul net indică o scădere de 34,9% în aceeași perioadă, în pofida unei creșteri anticipate a vânzărilor de 1%.
Declinul profiturilor este atribuit unui yen mai puternic, creșterii prețurilor materialelor și impactului tarifelor vamale. Suprataxe de 25% pentru automobilele importate în Statele Unite și pentru importurile de piese esențiale, cum ar fi motoare și transmisii, au fost impuse de administrația președintelui Donald Trump.
Toyota, care a realizat un sfert din vânzările sale mondiale în Statele Unite în 2024, este vulnerabilă la aceste taxe, având în vedere că automobilele reprezintă 28% din exporturile japoneze către această țară. Aproape unul din opt locuri de muncă din Japonia este legat de industria auto.
Constructorii auto încearcă să își relocalizeze producția în SUA, deși acest proces necesită timp. Toyota deține zece fabrici în Statele Unite și are o prezență semnificativă în Mexic, dar lanțurile de producție transfrontaliere sunt afectate, în ciuda recentelor relaxări ale tarifelor de către Donald Trump.
Vânzările mondiale ale Toyota au stagnat, scăzând cu 0,3% în exercițiul financiar 2024/25, la 10,27 milioane de vehicule (inclusiv Lexus). Declinele în Japonia au fost cauzate de rechemări în service și opriri ale livrărilor din cauza neregulilor privind testele de certificare. Vânzările în China, o piață crucială, au scăzut cu aproximativ 6% din cauza competiției intense din partea producătorilor locali, precum BYD, și a unei situații economice dificile în țară.