Tragedia Air India revitalizează o controversă de lungă durată în domeniul aviației
Accidentul mortal al companiei Air India, care a avut loc luna trecută, a reînnoit o dezbatere veche de zeci de ani în industria aviatică privind instalarea de camere video care să monitorizeze acțiunile piloților de linie. Aceste camere ar putea completa înregistratoarele de voce și date din cabina de pilotaj, deja utilizate de anchetatori în cazul accidentelor, potrivit unor experți în domeniu.
Argumente pentru instalarea camerelor video
Willie Walsh, șeful Asociației Internaționale a Transportului Aerian și fost pilot de linie, a declarat că există argumente puternice pentru instalarea de camere video în cabinele de pilotaj. Aceasta ar putea ajuta anchetatorii să înțeleagă mai bine circumstanțele accidentului, în special în cazul accidentului zborului 171 al Air India, în care s-a raportat că un pilot ar fi întrerupt alimentarea cu combustibil a aeronavei Boeing 787 la câteva secunde după decolare, provocând o situație irecuperabilă. În acest accident, au murit 241 dintre cele 242 de persoane aflate la bord, precum și 19 persoane la sol.
Walsh a subliniat că o înregistrare video ar putea aduce claritate în anchetarea problemei sănătății mintale a piloților, având în vedere că un raport preliminar al Biroului de Investigare a Accidentelor de Aviație (AAIB) din India a ridicat întrebări cu privire la comportamentul piloților în momentul accidentului.
Experiențe internaționale și recomandări anterioare
Un raport final al Biroului Australian pentru Siguranța Transporturilor a arătat că înregistrările video pot fi „neprețuite” pentru anchetatori. În cazul unui accident similar din 2023, înregistrările video au dezvăluit că pilotul era ocupat cu sarcini nelegate de zbor, ceea ce a contribuit la tragedie.
Recomandările pentru instalarea camerelor video în cabină nu sunt noi. În 2000, Jim Hall, președintele Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) din SUA, a solicitat Administrației Federale a Aviației să impună ca avioanele comerciale să fie echipate cu înregistratoare de imagini în cabină, în urma unui accident tragic al Egyptair din 1999.
Obiecții și îngrijorări ale piloților
Sindicatele piloților din SUA, precum Asociația Piloților de Linie (ALPA) și Asociația Piloților Aliați (APA), și-au exprimat îngrijorările cu privire la privarea de intimitate și la utilizarea abuzivă a înregistrărilor video. Aceștia susțin că înregistratoarele de voce și date oferă suficiente informații pentru a determina cauza unui accident și că nu este necesară adăugarea camerelor video.
Purtătorul de cuvânt al APA, Dennis Tajer, a menționat că apelurile pentru camere video sunt o reacție la stresul cauzat de incertitudinea după un accident, dar a subliniat că anchetatorii au deja suficiente date pentru a stabili cauzele unui incident. În schimb, ALPA a propus îmbunătățirea sistemelor de siguranță existente pentru a înregistra date de calitate superioară, fără a adăuga camere video.
Există, de asemenea, temeri că înregistrările video ar putea fi folosite de companiile aeriene pentru acțiuni disciplinare sau că acestea ar putea fi făcute publice după un accident, ceea ce ar putea afecta piloții.