Transformarea educațională în licee: Analfabetismul funcțional, risc de securitate națională
Programele școlare noi pentru liceu reprezintă „o schimbare paradigmatică”, afirmă ministrul Educației, Daniel David, după punerea lor în transparență publică. Reforma vizează formarea celor opt competențe-cheie ale elevilor și promite reducerea drastică a analfabetismului funcțional, fenomen pe care ministrul îl numește „risc de securitate națională”.
Ministrul a transmis că urmează elaborarea manualelor, formarea profesorilor și introducerea unui curriculum modern, aplicat în licee, începând cu anul școlar 2026–2027. Programele școlare pentru disciplinele din învățământul liceal țintesc formarea competențelor de limbă/comunicare (alfabetizare), multilingvistice, STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică), digitale, de viață, civice, juridice și de mediu, antreprenoriale și de expresie culturală.
„Este o schimbare paradigmatică a unor programe deja vechi de aproape 20 de ani”, a declarat Daniel David. Primele măsuri concrete în reforma curriculumului liceal au fost adoptarea planurilor-cadru, care au stabilit reperele disciplinare și de timp, în două variante: standard și alternativă. Varianta standard a rezultat după un proces complex de dezbateri, având în vedere echilibrul între disciplinele legate de științe și religie, precum și între cele dedicate culturii naționale și pregătirii pentru viață.
„Pentru a oferi mai multă libertate și descentralizare, am oferit posibilitatea unei variante alternative, care permite personalizarea educației la nivelul unității școlare”, a adăugat ministrul. El apreciază că elaborarea programelor școlare este fundamentală pentru atingerea obiectivelor educaționale, având un impact pozitiv semnificativ asupra alfabetizării funcționale.
Etapa de elaborare a programelor a implicat experiența a peste 1.500 de specialiști, inclusiv profesori din mediul preuniversitar și universitar, precum și cercetători. Aceștia au consultat programe din țările cu eficiență educațională ridicată pentru a propune conținuturi relevante și aerisite.
Ministrul a subliniat că 25% din timpul alocat fiecărei discipline va fi dedicat activităților remediale, inclusiv formării competențelor care nu au fost atinse, consolidării acestora și utilizării lor în viața cotidiană.
„După aprobarea programelor școlare, urmează elaborarea manualelor și formarea profesorilor pentru implementarea acestui curriculum, iar generația care va beneficia de noul curriculum începând cu clasa a IX-a din 2026–2027 va atinge standardele așteptate, reducând astfel analfabetismul funcțional”, a conchis Daniel David.
Ministrul a definit analfabetismul funcțional, la nivel liceal, ca fiind incapacitatea de a utiliza competențele de nivel liceal în activități specifice vieții cotidiene, integrarea deficitară pe piața muncii și nivelurile insuficient dezvoltate de alfabetizare numerică și de limbă-comunicare.
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică programele școlare aferente noilor planuri-cadru pentru liceu, așteptând propuneri până în 12 decembrie. Publicarea programelor școlare pentru toți anii de studiu și toate disciplinele obligatorii este prevăzută pentru finalul lunii ianuarie 2026.

