Transformări majore la Autoritatea Vamală Română: 29 de lideri își încheie mandatele
Autoritatea Vamală Română a demarat un proces de reorganizare prin care numărul posturilor de conducere va fi redus de la 68 la 39, generând economii anuale de peste 6,2 milioane de lei la cheltuielile salariale. Conform unui comunicat oficial, reorganizarea are ca scop „optimizarea structurii interne, creșterea eficienței operaționale și realizarea de economii importante la bugetul de stat, fără a afecta activitatea personalului din zona de execuție.”
Reorganizarea vizează eficientizarea controlului vamal, digitalizarea proceselor și utilizarea optimă a resurselor umane și tehnice. Peste 300 de posturi de execuție neocupate vor fi completate prin redistribuirea persoanelor care își pierd funcțiile de conducere. Această măsură nu implică reduceri de personal, ci o reechilibrare a resurselor în favoarea activităților operative.
„Activitatea vamală nu se poate desfășura doar din birou. Reorganizarea urmărește eficientizarea controlului și supravegherii vamale, creșterea transparenței, îmbunătățirea serviciilor pentru agenții economici și cetățeni și utilizarea mai eficientă a resurselor umane și tehnice pentru consolidarea capacității operaționale, combaterea traficului ilicit și protejarea intereselor economice ale statului”, a declarat Alexandru Bogdan Bălan, președintele Autorității Vamale Române.
Printre principalele măsuri ale reorganizării se numără: comasarea și restructurarea direcțiilor vamale; întărirea structurilor de control; implementarea de soluții digitale pentru o vămuire mai rapidă și transparentă; optimizarea utilizării resurselor umane și tehnice.
Bălan subliniază că prioritatea noii conduceri este sprijinirea lucrătorilor vamali de execuție, care se confruntă zilnic cu dificultăți în teren. Un exemplu concret este redistribuirea autospecialelor utilizate anterior de conducerea centrală către birourile teritoriale, unde lipsa mijloacelor de transport afectează activitatea zilnică a personalului vamal.
„Cunosc bine problemele lucrătorilor vamali de execuție, pentru că provin din rândul acestora. În Portul Constanța, inspectorii parcurg zeci de kilometri zilnic între birouri și scanere, având la dispoziție doar câteva mașini vechi, întreținute din resurse proprii. Situații similare există în multe birouri din teritoriu, în timp ce la București, zeci de autospeciale erau la dispoziția conducerii centrale”, a adăugat Bălan.

