Trump lansează un val de taxe asupra automobilelor la nivel global
Președintele american Donald Trump a anunțat că, începând de la miezul nopții, va impune un tarif de 25% pentru toate automobilele fabricate în străinătate. Aceasta este o măsură menită să protejeze industria auto americană, pe fondul unui dezechilibru comercial pe care Trump îl consideră devastator pentru economia Statelor Unite.
În cadrul unui discurs susținut în Grădina de Trandafiri a Casei Albe, Trump a subliniat că peste 80% din mașinile fabricate în Coreea de Sud sunt vândute în țara natală, iar peste 90% din mașinile vândute în Japonia sunt fabricate local. În contrast, mașinile fabricate în SUA reprezintă doar o mică parte din vânzările din aceste țări. „Ford vinde foarte puțin în alte țări”, a declarat Trump, adăugând că această situație a „decimat” industriile americane.
Tarifele impuse de SUA și tarifele reciproce
Trump a prezentat un tabel cu tarifele impuse de diferite țări, precizând că Uniunea Europeană va avea tarife de 20%. Iată câteva dintre tarifele menționate:
- China – 34%
- Japonia – 24%
- Coreea de Sud – 25%
- Elveția – 31%
- Marea Britanie – 10%
- Taiwan – 32%
- Malaezia – 24%
- India – 26%
- Brazilia – 10%
- Indonezia – 32%
- Vietnam – 46%
- Singapore – 10%
În discursul său, Trump a afirmat că SUA au fost „jefuite, violate și jefuite de țări apropiate și îndepărtate, atât prietene, cât și inamice”. El a declarat că cetățenii americani care muncesc din greu au fost nevoiți să „stea pe margine” în timp ce alte țări prosperau. „Contribuabilii noștri au fost jefuiți timp de mai bine de 50 de ani, dar acest lucru nu se va mai întâmpla”, a asigurat el.
Impactul asupra industriei auto
Trump a subliniat că acest ordin executiv este o declarație de „independență economică” a Statelor Unite, numind această zi „Ziua eliberării” Americii. El a promis că măsura va conduce la o „creștere extraordinară” pentru industria auto americană, stimulând locurile de muncă și investițiile în SUA.
În ciuda promisiunilor optimiste, analiștii avertizează că aceste taxe vamale ar putea provoca perturbări semnificative în producția de automobile, crescând prețurile și tensionând relațiile cu aliații. Mexic este cel mai mare furnizor străin de automobile pentru SUA, urmat de Coreea de Sud, Japonia, Canada și Germania. De asemenea, multe companii auto din SUA au operațiuni în Mexic și Canada, stabilite conform acordului de liber schimb dintre cele trei țări.
Până acum, taxele vamale aplicate la importurile de mașini din Uniunea Europeană în SUA erau de 2,5%. Analiștii subliniază că noile taxe vor avea un impact sever asupra industriei auto europene, în special asupra producătorilor din Germania, unde piața americană reprezintă o destinație crucială pentru vânzări.