Ucraina critică tarifele excesive pentru transportul gazelor naturale pe conducta transbalcanică impuse de România și Bulgaria
Ucraina a exprimat nemulțumiri față de tarifele mari percepute de România, prin operatorul național Transgaz, pentru transportul gazelor naturale pe gazoductul transbalcanic. Acest gazoduct este destinat diversificării surselor de aprovizionare a Ucrainei, care se confruntă cu agresiunea militară a Rusiei, oferind acces la resursele de gaze lichefiate (LNG) sosite în porturile grecești și, în viitor, la volumele ce vor fi extrase din exploatarea offshore Neptun Deep din Marea Neagră românească.
Transportatorul ucrainean de gaze, GTSOU, își exprimă nemulțumirea și față de tarifele impuse de Bulgaria prin Bulgartransgaz. Aceștia subliniază că ruta transbalcanică le oferă acces la cantități de gaze din terminalele LNG din Grecia și Turcia, precum și din Azerbaidjan prin conductele TAP și TANAP.
Recent, GTSOU a abordat problema tarifului de transport într-o discuție cu conducerea Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Domeniul Energiei din UE (ACER). Ucrainenii au atras atenția asupra aplicării fragmentate a Codului de rețea UE în privința tarifelor, care poate face ruta de transport neatractivă și poate duce la subutilizarea acesteia.
Directorul general al GTSOU, Vladislav Medvediev, a declarat: „A avea capacitate tehnică nu este suficient, iar pentru asigurarea interesului traderilor pentru această rută este nevoie de condiții comerciale atractive. Expertiza ACER în problematica tarifării va fi foarte utilă pentru dezvoltarea în continuare a acestei rute”.
Tariful total de transport pentru a aduce gaze din Grecia în Ucraina, prin Bulgaria, România și Republica Moldova, a ajuns la peste 13 euro/MWh. Comparativ, prețul tranzitului din Polonia, Lituania sau Croația este de maximum 6,7 euro/MWh, deși terminalul LNG polonez se află la o distanță mai mare de Ucraina decât cele grecești.
Fostul șef al GTSOU, Serghei Makogon, a explicat că fiecare operator național de transport își stabilește propriul tarif, iar aceste costuri includ mentenanța sistemelor naționale de transport. Acest lucru transformă costul total de tranzit într-unul nerentabil din punct de vedere comercial, ceea ce duce la subutilizarea infrastructurii.
Makogon a propus două soluții: stabilirea de tarife distincte reduse pentru secțiunile conductei din Bulgaria, România și Republica Moldova, sau crearea unei companii joint-venture între cele trei state pentru a opera porțiunile de conductă. „Acest lucru ar permite stabilirea costului real al tranzitului, semnificativ mai mic decât cel din prezent”, a adăugat el. Makogon a subliniat că intervenția Comisiei Europene este necesară pentru a preveni blocarea aprovizionării cu gaze a Ucrainei și a regiunii Europei de Est.
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) din România analizează în prezent un document privind discounturile și coeficienții de multiplicare ce vor fi utilizați pentru stabilirea tarifelor de transport al gazelor naturale pentru anul gazier 2025 – 2026. Transgaz a raportat o dublare a profitului net în primul trimestru al anului, ajungând la peste 500 de milioane de lei, datorită creșterii cu 50% a veniturilor din activitatea de transport al gazelor naturale.