Volkswagen a lansat o platformă auto inovatoare, bazată pe software
Industria europeană de automobile va beneficia, prin VW Group, de prima platformă definită de software care va concura cu platformele deja renumite din China. Primele vehicule vor fi lansate în următorii ani.
Grupul Volkswagen a început dezvoltarea unei noi platforme auto în urmă cu mulți ani, pe vremea fostului CEO Herbert Diess. Proiectul, denumit SSP (Scalable Systems Platform), are ca scop integrarea companiei în era vehiculelor definite de software, bazându-se pe activitatea diviziei de software CARIAD. Lansarea primelor modele ale mărcilor VW, Audi și Porsche este programată pentru anul 2026.
Eșecurile CARIAD au dus la mai multe demisii, inclusiv la cea a lui Diess, dar și la nivelul diviziei software și al mărcii Audi, care coordona proiectul. Aceasta a dus la reprogramarea lansărilor, noul CEO, Oliver Blume, fiind nevoit să găsească soluții rapide pentru modelele în așteptare, care urmau să fie implementate pe platforma PPE.
Recent, Blume a anunțat finalizarea activității la prima platformă definită de software a grupului VW, în cadrul unei întâlniri cu circa 150 de manageri. SSP reprezintă prima arhitectură de acest tip dezvoltată de un constructor european, într-o perioadă în care soluțiile chinezești sunt preferate datorită vitezei de implementare.
Printre caracteristicile principale ale platformei SSP se numără modularitatea scalabilă, similară platformelor MEB (electrică) și MQB/MLB, care permite dezvoltarea automobilelor în toate segmentele de caroserii. De asemenea, SSP va fi definită de software, toate componentele având aplicații integrate, iar actualizările vor putea fi realizate over-the-air.
Software-ul va fi dezvoltat în colaborare cu Rivian, companie americană în care VW a achiziționat un pachet de acțiuni. CARIAD, condusă acum de Peter Bosch, va dezvolta vehiculele începând cu arhitectura software, conectând componentele pe această fundație.
Platforma SSP va reduce complexitatea și va crește eficiența proceselor de dezvoltare și producție a mașinilor, standardizând componentele pentru toate mărcile și reducând timpul de dezvoltare, ceea ce va crește profitabilitatea. Deși Volkswagen a dezvoltat o variantă a acestei platforme în China, cu echipa dedicată și în parteneriat cu cei de la Xpeng, este important de menționat că SSP va fi o platformă europeană, dezvoltată în Europa pentru mașinile sale la nivel global.
Volkswagen a anunțat că, odată cu finalizarea proiectului, pot începe negocierile cu furnizorii de componente, interni și externi. Primul automobil dezvoltat pe această platformă ar putea fi prezentat în 2027, cu debutul producției în 2028. Printre modelele planificate se numără viitoarea generație electrică a modelului T-Roc și viitorul ID.Golf. De asemenea, Audi va pregăti un model electric bazat pe platforma SSP, posibil o versiune a actualului A5, care va debuta în 2027.