Wizz Air nu atinge obiectivele financiare, avioanele rămân la sol
Compania aeriană maghiară low-cost Wizz Air nu a reușit să atingă estimările de profit pentru primul trimestru, confruntându-se cu dificultăți tehnice la motoare care au dus la imobilizarea unor avioane. Compania anunță că avioanele afectate vor reveni în serviciu cu un an mai târziu decât se anticipa inițial.
La 30 iunie, Wizz Air avea 41 de aeronave imobilizate din cauza inspecțiilor legate de motoarele GTF. Aceste avioane sunt așteptate să revină în aer în anul financiar care se încheie în martie 2027, cu un an mai târziu decât prognozările anterioare. Acțiunile companiei au scăzut cu 3,5% în urma acestor anunțuri.
Wizz Air a raportat un profit operațional de 27 de milioane de euro pentru trimestrul II, mult sub cele 87 de milioane de euro prognozate de analiști. Aceasta reprezintă o scădere de 38,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Deși nu au fost oferite perspective clare pentru viitor, analiștii au indicat semne pozitive datorită eforturilor de reducere a costurilor și a unui parteneriat îmbunătățit cu Pratt and Whitney pentru mentenanță.
Recent, Wizz Air a decis să se retragă de pe piața din Orientul Mijlociu. Această decizie a fost determinată de rezultate financiare slabe, cu o rată de ocupare de doar 80% (comparativ cu media grupului de peste 91%) și pierderi anuale de 70-80 de milioane de euro. Divizia din Abu Dhabi nu a înregistrat niciodată profit în cei cinci ani de operațiune, acumulând pierderi totale de peste 355 de milioane de euro.
Divizia din Emiratele Arabe Unite a fost creată în urma unui joint venture între Wizz Air (49%) și fondul suveran de investiții Adq (51%). În 2024, Wizz Air Abu Dhabi a transportat 3,5 milioane de persoane, dar cu o rată de ocupare considerată „foarte nesatisfăcătoare” de către conducerea companiei. În perioada 1 aprilie 2024 – 31 martie 2025, divizia a înregistrat venituri de aproximativ 580 de milioane de euro, dar cu pierderi de peste 80 de milioane de euro.
De la înființare, între 2020 și 2021, divizia din Emiratele Arabe Unite a înregistrat o cifră de afaceri totală de 1,31 miliarde de euro, dar cu pierderi totale de aproape 335 de milioane de euro. În ultimele zile, Fitch Ratings a retrogradat ratingul datoriilor negarantate ale Wizz Air de la BB+ la BB, invocând o „performanță operațională mai slabă decât se aștepta”.
Compania dispune de lichidități solide, dar nu mai dorește să se aventureze pe rute costisitoare. În acest context, Wizz Air negociază cu Airbus reducerea comenzii de 47 de avioane A321XLR și transformarea unor avioane în modele A321neo.