Zeci de mii de vehicule captive în porturile europene
Portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai mari hub-uri de transport auto din lume, s-a transformat într-o vastă parcare, cu mii de automobile, camionete, camioane și utilaje grele destinate exportului către SUA rămase pe loc.
Acest fenomen apare în contextul noilor tarife comerciale impuse de președintele american Donald Trump. În primele șase luni din 2025, exporturile de autoturisme și camionete noi către SUA au scăzut cu 15,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Scăderea a fost accentuată în luna mai, la o lună după anunțul lui Trump referitor la introducerea tarifelor sub titulatura „ziua eliberării”.
Exporturile de camioane și utilaje grele, inclusiv tractoare și vehicule de construcții, au scăzut cu 31,5%. Aceste echipamente pot depăși prețul de 100.000 de dolari, iar tariful de 25% impus de SUA a transformat transportul lor în neprofitabil.
Portul a transportat peste 3 milioane de vehicule la nivel global în 2024, însă perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte, în funcție de posibilitatea încheierii unui acord comercial între SUA și UE până la 1 august. Constructori auto europeni precum Volkswagen și Volvo sperau la un acord înainte de expirarea termenului inițial stabilit de Trump, dar negocierile nu au condus la rezultate concrete.
Înainte de mandatul lui Trump, exporturile auto către SUA erau taxate cu 2,5%, dar din aprilie tariful a crescut cu 25%, ceea ce a dus la o majorare semnificativă a prețului final al unei mașini de familie pe piața americană. Justin Atkin, reprezentantul pentru Regatul Unit și Irlanda al portului Anvers-Bruges, a declarat că „impactul tarifelor a fost un șoc instantaneu”, comparându-l cu efectele Brexitului sau ale pandemiei.
Portul nu a oferit un număr exact al vehiculelor blocate, dar a menționat că este vorba de mii de unități. În plus, există indicii că tot mai multe automobile chineze sunt depozitate în port, ceea ce sugerează o posibilă redirecționare a fluxurilor comerciale în contextul tensiunilor comerciale dintre Beijing și Washington.
În paralel, problemele din Marea Roșie, precum și dimensiunile în continuă creștere ale navelor din flota globală, au dus la întârzieri în descărcarea containerelor, media de staționare crescând la opt zile, față de cinci în mod normal.
SUA reprezintă al doilea cel mai important partener comercial pentru portul Anvers-Bruges, după Regatul Unit. Există indicii că și exportatorii americani grăbesc livrările, anticipând posibile măsuri de retorsiune din partea UE. În prima jumătate a anului, volumul importurilor din SUA a crescut cu 17%, în special datorită livrărilor mai mari de gaze naturale lichefiate.