Zile libere PLĂTITE pentru părinți în cazul închiderii școlilor și grădinițelor
Părinții care au copii înscriși la unități de învățământ pot beneficia de zile libere plătite de la locul de muncă în situația în care școala, grădinița sau creșa se închid din cauza condițiilor meteo nefavorabile sau a altor situații extreme, decretate de autoritățile competente. Conform Legii 19/2020, acest drept se aplică părinților cu copii cu vârsta de până la 12 ani înscriși într-o unitate de învățământ, precum și părinților cu copii cu dizabilități cu vârsta de până la 26 de ani, care sunt, de asemenea, înscriși într-o unitate de învățământ.
Este important de menționat că pentru a beneficia de aceste zile libere, locul de muncă al părinților trebuie să nu permită telemunca sau munca de acasă. Indemnizația pentru fiecare zi liberă se plătește din bugetul de venituri și cheltuieli al angajatorului, fiind în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare. Totuși, indemnizația nu poate depăși corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Cine se califică pentru zile libere
Conform legii, termenul „părinte” se referă la:
- a) părintele firesc, conform Legii nr. 287/2009 privind Codul civil;
- b) adoptatorul;
- c) persoana care are copilul/copiii în încredințare în vederea adopției;
- d) persoana care are în plasament copilul sau în tutelă;
- e) persoana desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului;
- f) părintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap înscrisă într-o unitate de învățământ.
Părinții au dreptul la zile libere plătite pe toată perioada în care autoritățile competente decid închiderea unităților de învățământ. Zilele libere se acordă la cererea unuia dintre părinți, care trebuie să fie depusă la angajatorul persoanei ce va supraveghea copilul.
Documentele necesare
Cererea pentru zilele libere trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
- o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat zile libere;
- o copie a certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor.
Este important de menționat că părinții nu beneficiază de prevederile acestei legi în următoarele situații:
- a) se află în concediul prevăzut la art. 2 alin. (1) sau art. 11 alin. (2) ori art. 31 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010;
- b) sunt asistenți personali ai copiilor aflați în întreținere;
- c) se află în concediu de odihnă sau concediu fără plată.

