Școli în ruină în Rusia: fără căldură, cu acoperișuri pe cale de prăbușire și găleți în loc de toalete
Clădirile școlare din Rusia se prăbușesc una după alta, iar situația devine din ce în ce mai alarmantă. În ultima lună, un acoperiș s-a prăbușit în Vladivostok, rănind un elev de 12 ani, iar în regiunea Novosibirsk o parte a unei școli s-a prăbușit într-unul dintre weekend-uri. Ambele școli au trecut oficial inspecțiile de construcție înainte de începerea anului școlar, conform publicației Meduza.
În ultimii doi ani, s-au raportat cel puțin 31 de incidente de prăbușire a unui perete, acoperiș sau tavan în timpul anului școlar. Aceste clădiri fuseseră supuse inspecțiilor anuale de siguranță. Conform proiectului de jurnalism de date „To Be Exact”, aproape un sfert dintre școlile din Rusia au nevoie de reparații structurale majore în 2024, în special în regiunile Murmansk (77%), Kirov (69%), Karelia (65%) și Kabardino-Balkaria (64%).
Niciuna dintre aceste școli nu dispune de facilități de bază. De exemplu, la o școală din satul Voloma, din Karelia, toaleta nu a avut apă curentă timp de un an, obligând elevii să folosească o găleată. Directorul școlii a justificat situația, afirmând că „elevii din clasa întâi erau mai obișnuiți” cu o găleată decât cu o toaletă.
În 2024, 5% dintre clădirile școlare din Rusia nu aveau încălzire centrală și apă curentă, iar 6% nu aveau sistem de canalizare. În unele regiuni, cifrele erau mult mai alarmante: peste jumătate dintre școlile din Republica Tuva și 41% dintre cele din Dagestan și Republica Sakha nu aveau infrastructură de canalizare. De asemenea, 68% dintre școlile din Republica Tuva nu aveau încălzire centrală, iar în Kalmîkia și Ingușetia aceste procente erau de 35% și, respectiv, 31%.
În 2024, existau 510 școli în toată Rusia clasificate oficial ca nesigure. Regiunea Tuva avea cea mai mare proporție de școli improprii pentru frecventare, cu 10%, urmată de Dagestan cu 6% și Republica Sakha cu 5%. Irina Abankina, directoarea Institutului pentru Dezvoltarea Educației de la Școala Superioară de Economie din Moscova, a explicat că majoritatea școlilor sunt proprietatea municipalităților, iar administrațiile locale nu dispun adesea de fondurile necesare pentru întreținerea acestora.
Școlile rurale, în special, se află într-o stare deosebit de proastă, deoarece autoritățile le consideră cu potențial redus pe termen lung, ceea ce duce la neglijarea lor în ceea ce privește finanțarea reparațiilor. De exemplu, școala din regiunea Novosibirsk care s-a prăbușit recent a fost inaugurată în 1937. În anii 1990, au existat planuri de construire a unei noi clădiri, dar lucrările nu au fost finalizate. Autoritățile au reînceput discuțiile în 2023, dar progresul a fost lent din cauza nivelului ridicat al apelor subterane.
După prăbușirea vechii clădiri, oficialii au promis că vor finaliza construcția noii școli la timp pentru anul școlar 2026-2027. Elevii și personalul școlii au raportat că vechea clădire se deteriora de ani de zile, cu scări și pereți instabili și resturi căzând din tavan. Un profesor care a fost director al unei alte școli din regiunea Novosibirsk până în 2018 a declarat că directorii care insistă pentru reparații se pot confrunta cu repercusiuni grave.
Acesta a adăugat că inspectorii care efectuează inspecțiile înainte de fiecare an școlar adesea trec cu vederea problemele și exercită presiune asupra directorilor să semneze rapoartele. Dacă un director refuză să semneze raportul și insistă asupra reparațiilor înainte de începerea anului școlar, li se spune: „Semnați-l. Dacă nu o faceți, vom găsi pe altcineva care o va face.”