Revoluția transportului: Germania, pionieră în Europa cu taxiuri robotizate
Taxiurile fără șofer au avut dificultăți în a pătrunde pe piața europeană, însă Germania va permite, începând cu luna decembrie, închirierea de mașini controlate de la distanță. Această tehnologie are potențialul de a face redundantă deținerea de mașini personale și de a schimba modelul de afaceri al companiilor de car-sharing.
Mașinile închiriate controlate de la distanță diferă de taxiurile autonome care sunt tot mai utilizate în orașe precum San Francisco sau Shanghai. În acest caz, mașinile sunt conduse de un șofer profesionist care operează vehiculul dintr-o stație de condus, folosind un sistem asemănător cu un simulator auto. Șoferul controlează mașina cu volanul și pedalele și are la dispoziție trei ecrane mari pentru a vizualiza imaginile transmise în timp real de cele patru camere video montate pe vehicul. Cu ajutorul căștilor, șoferul poate auzi tot ce se întâmplă în interiorul și exteriorul mașinii, iar senzorii îi transmit informații despre denivelări sau gropi pe care mașina le întâmpină pe drum.
Compania Vay, fondată în 2018 la Berlin, are ca obiectiv revoluționarea mobilității în orașele europene. Berlinezii vor putea apela în curând la serviciile companiei, care a testat deja mașinile controlate la distanță în SUA și Germania.
Tarife mai accesibile
După ce clientul închiriază o mașină, aceasta îi este livrată la locația de unde a fost comandată, fiind condusă de la distanță de un șofer Vay. Clientul poate conduce mașina până la destinație, fără a mai fi necesar să găsească un loc de parcare, deoarece șoferul profesionist poate prelua controlul asupra mașinii și o poate parca, dacă este nevoie. Utilizatorii aplicației vor plăti exact pentru intervalul de timp în care au folosit mașina, iar Vay anunță că tariful va fi de două ori mai mic decât cel oferit de actualele companii de car-sharing.
Mașinile controlate de la distanță au fost deja testate la Las Vegas, unde există un cadru legal necesar pentru operarea mașinilor fără șofer. Germania a adoptat o lege care permite utilizarea în scop comercial a acestor vehicule în anumite zone, începând cu 1 decembrie. Deși legea nu este la fel de avansată precum cea care permite companiilor precum Waymo sau Cruise să opereze mașini autonome în Los Angeles și San Francisco, arată că există dorința de a explora o nouă tehnologie.
Viitorul meseriei de șofer
Thomas von der Ohe, directorul executiv și cofondatorul Vay, a declarat că scopul său este de a face inutilă deținerea de mașini personale, argumentând că orașele ar deveni mai sustenabile dacă oamenii ar renunța la achiziția de vehicule personale. În afară de inginerii care lucrează la tehnologie, cea mai valoroasă resursă a companiei sunt șoferii. Deși există un deficit de forță de muncă, compania nu a avut dificultăți în a atrage noi recruți, în special din rândul șoferilor Uber și a celor de taxi, inclusiv șoferițe care au avut experiențe negative în activitatea lor.
„Oamenii văd asta ca pe o meserie a viitorului”, a afirmat von der Ohe. Șoferii de la distanță beneficiază de pauze și oportunități de colaborare, ceea ce îi atrage pe mulți. Bartek Sztendel, unul dintre șoferi, a menționat că cei care au experiență cu jocurile video se adaptează mai repede la noua tehnologie, dar a subliniat importanța calmului, a simțului de responsabilitate și a siguranței în această meserie.