Bătălia juridică dintre frații Micula și statul român
Între statul român și frații Viorel și Ioan Micula, vizați de procurori într-un dosar de delapidare și evaziune fiscală, există un conflict de 20 de ani care așteaptă un verdict final la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. De la o schemă de ajutor de stat acordată în 1999, dar desființată de Uniunea Europeană odată cu procesul pentru aderare, statul român riscă, în 2025, să piardă 160 de milioane de euro.
Frații Micula, acuzați că au încercat să evite plata unui prejudiciu de 792 de milioane de lei către statul român, au deschis un proces la Centrul Internațional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiții (ICSID, din Washington, D.C.). Tribunalul a decis că România „a adus atingere încrederii legitime a reclamanților” și a ordonat ca statul român să plătească 791 de milioane de lei, echivalentul a aproximativ 178 de milioane de euro, ca prejudiciu pentru perioada 2005-2009.
În 2004, România a renunțat la schema de ajutor de stat de care beneficiau frații Micula, după ce s-a constatat că aceasta era incompatibilă cu reglementările Uniunii Europene. Frații Micula au obținut sechestru pe acțiuni deținute de statul român în companii precum OMV Petrom, iar în 2014, ministrul bugetului, Liviu Voinea, a decis să plătească 76 de milioane de euro, creând un cont separat pentru restul sumei, de 106 milioane de euro, care urma să fie accesată la finalizarea celorlalte procese.
În 2015, Comisia Europeană a declarat că această compensație era un ajutor de stat incompatibil și a cerut României să recupereze ajutoarele plătite. În 2019, Tribunalul UE a anulat această decizie, iar frații Micula au solicitat sechestru pe acțiuni ale Ministerului Economiei și Energiei. Guvernul condus de Ludovic Orban a decis să plătească datoria, pentru a evita executarea unor companii strategice pentru statul român.
În 2022, CJUE a anulat decizia Tribunalului UE din 2019 și a trimis cauza înapoi pentru rejudecare. În 2024, Tribunalul a dat câștig de cauză Comisiei Europene, stabilind că România trebuia să recupereze sumele plătite fraților Micula, considerându-le ajutoare de stat ilegale și incompatibile. Această decizie a fost contestată cu recurs la finalul anului 2024.
În prezent, procurorii îi anchetează pe frații Micula pentru că, între 2018 și 2024, au pus la punct un mecanism contractual complex care a avut ca scop transferul nelegal al activelor patrimoniale către alte societăți comerciale, limitând astfel posibilitățile statului român de a recupera sumele în litigiu.
			
                               
                             