Consiliul Concurenței supraveghează sectorul ouălor
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat că instituția monitorizează îndeaproape situația de pe piața ouălor, având în vedere că unele magazine se confruntă cu lipsuri, deoarece producătorii aleg să exporte ouăle la prețuri mai avantajoase. Chirițoiu a menționat că, în trecut, producătorii au fost amendați pentru înțelegeri de creștere a prețurilor.
„Am mai avut acum câțiva ani, când a fost iarăși o problemă legată de Olanda și de Germania; a fost chiar o penurie la nivel european și atunci au fost exportate din România pe acele piețe, iar prețurile au crescut. Da, e o piață europeană; dacă cresc prețurile în restul Europei, o să crească și la noi. Noi atunci am monitorizat situația, să nu avem creșteri speculative de preț. La vremea respectivă am aplicat amenzi pentru că am constat, am avut dovezi că producătorii de ouă au crescut prețurile comunicând și coordonându-se între ei. Eu sper că ei și-au învățat lecția și nu vor mai face așa ceva. Vom monitoriza situația cu atenție”, a declarat Chirițoiu.
Chirițoiu a subliniat, de asemenea, importanța exportului, menționând că este bine ca producătorii români să aibă capacitatea de a vinde în străinătate, contribuind astfel la economia națională. Aproximativ 40% din producția internă de ouă este destinată țărilor precum Germania și Franța, acestea din urmă fiind afectate de gripa aviară, iar unii producători exportă chiar și în Statele Unite.
În 2024, România a exportat 33.000 de tone de ouă, iar în primele opt luni ale acestui an această cifră a fost depășită, atingând 35.000 de tone. Piața ouălor din România a crescut exponențial în ultimul deceniu, cu exporturi care s-au majorat de peste cinci ori, principalele piețe europene fiind Italia și Germania. În România, prețul de producție pentru un ou este printre cele mai mici din Uniunea Europeană, costul unui ou la poarta fermei fiind de 0,60 lei, ajungând în magazine până la un leu, în timp ce oul bio costă puțin mai mult.
Constantin Stafie, reprezentant al Asociației Crescătorilor de Păsări, a menționat că în prezent există o scădere a numărului de ouă disponibile pe piață din cauza schimbărilor în populațiile de găini care fac ouă. „Avem un gol de vreo 7 săptămâni, dar deocamdată nu cred că este atât de tragic”, a spus el.
Stafie a adăugat că fermierii au practicat prețuri mici, care abia le acopereau cheltuielile, și că acum au oportunitatea de a vinde la prețuri mai bune în străinătate. „Nu cred că vom avea o criză a oului în următoarea perioadă, mai ales că intrăm în post și nu se mai consumă ouă; trebuie să ținem cont și de acest lucru, iar după aceea vin sărbătorile de Crăciun, când toată lumea consumă porc”, a concluzionat Stafie.

