De ce explodează prețul motorinei: Avertismente despre o coadă inevitabilă și o tară record de 10 lei în curând
Prețul motorinei a crescut cu 0,44 lei pe litru în ultimele două săptămâni, depășind 8 lei, iar această creștere se datorează mai multor factori regionali și sezonieri, a explicat un expert în energie. Embargoul asupra livrărilor rusești și presiunile asupra rafinăriilor din regiune sunt printre cauzele principale.
„Referitor la prețuri, am avut o creștere de preț. La motorină, aceasta a fost mai accentuată, deoarece este carburantul care, din păcate, în România nu se produce suficient pentru piața internă. Momentul din an, sezonier, în care consumul de motorină crește, a contribuit de asemenea. În ultimele două săptămâni, prețul a crescut cu 0,44 RON pe litru. Această tendință nu este izolată; s-a întâmplat în toată Europa. Prețul petrolului a variat între 60 și 63 de dolari, dar noi nu alimentăm mașinile cu petrol. Prețurile la motorină și benzină sunt influențate de cotațiile pentru carburanți, care au crescut din diverse motive. Creșterea prețului a fost determinată, în special, de apropierea unui embargo complet asupra livrărilor rusești, iar lumea se grăbește să cumpere și să-și umple stocurile, ceea ce pune presiune pe prețuri”, a declarat expertul.
În plus, problemele din regiune afectează și ele prețul. Rafinăria din Bulgaria, care este de trei ori mai mare decât cea din România, are un viitor incert, iar rafinăria din Serbia este închisă din cauza sancțiunilor. De asemenea, consumul de motorină în Ucraina este în creștere.
Expertul a mai menționat că prețurile carburanților din România urmează mai degrabă cotațiile la petrol, iar numărul speculatorilor pe piață este foarte mic. „Speculațiile sunt căutate de autorități de mult timp, dar au existat puține acțiuni concrete. Este o piață destul de concurențială, iar prețurile chiar urmăresc cotațiile, având verificări regulate ale Consiliului Concurenței”, a explicat acesta.
„În curând, ne vom pune toți la coadă la benzinării, deoarece se preconizează că prețul motorinei va atinge 10 lei. Chiar dacă am discutat despre Lukoil, influența sa în piața românească este destul de limitată. Rafinăria ar putea funcționa la capacitate maximă de 2,5 milioane, în condițiile în care capacitatea de rafinare a României este de 11 milioane de tone. Chiar dacă Lukoil are 320 de stații, vânzările sale sunt relativ mici comparativ cu cele ale altor lanțuri. Astfel, sentimentul de penurie poate apărea, dar există și alte lanțuri care pot aproviziona piața”, a adăugat expertul.

