UE susține trei inițiative în România pentru un transport mai ecologic
Uniunea Europeană a aprobat finanțări în valoare de peste 600 de milioane de euro, destinate mobilității cu emisii reduse și dezvoltării infrastructurii pentru combustibili alternativi, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). Din cele 70 de proiecte selectate la nivel european, trei provin din România.
Conform Agenției Executive Europene pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA), România va beneficia de fonduri pentru următoarele proiecte:
Proiectele aprobate
Primul proiect, derulat de Rompetrol, vizează instalarea unei rețele de stații de încărcare rapidă în locații cheie de pe rețeaua europeană TEN-T. Finanțarea recomandată de Comisia Europeană pentru acest proiect este de 2.010.000 de euro (2,01 milioane €), sumă destinată instalării de puncte de încărcare pentru vehicule ușoare și grele în zone strategice din țară.
Al doilea proiect, realizat de EVConnect, are ca obiectiv extinderea rețelei naționale de stații de încărcare prin instalarea unor încărcătoare de mare putere în 32 de locații. Acest proiect va beneficia de o finanțare europeană de 4.080.000 de euro (4,08 milioane €), alocată pentru dezvoltarea de stații de încărcare destinate atât vehiculelor ușoare, cât și transportului greu.
Cel mai mare proiect românesc aprobat în această rundă de finanțare este cel depus de DP World, care vizează electrificarea terminalului din Portul Constanța. Proiectul include instalarea de sisteme de alimentare a navelor direct de la țărm, modernizarea infrastructurii electrice pentru manipularea containerelor și introducerea unor echipamente portuare electrice. Suma recomandată pentru finanțare se ridică la 19.823.241,50 euro (19,82 milioane €), aceasta reprezentând aproape jumătate din valoarea totală a investiției, estimată la 39,64 milioane de euro.
Contextul european
La nivel european, cele 70 de proiecte aprobate acoperă modernizări în porturi, aeroporturi și pe traseele rutiere ale rețelei transeuropene de transport. Rețeaua de puncte de încărcare publică de-a lungul TEN-T se va extinde cu peste 500 de noi locații, inclusiv cu stații de mare putere dedicate camioanelor electrice și încărcătoare de tip Megawatt. TEN-T este o rețea strategică de drumuri, căi ferate, porturi, aeroporturi și canale navigabile ce leagă toate statele membre ale Uniunii Europene.
În același timp, 24 de porturi europene vor beneficia de noi sisteme de alimentare de la țărm, infrastructură pentru combustibili alternativi, precum amoniacul, și echipamente electrice pentru operațiunile de manipulare. Aceste măsuri contribuie la reducerea emisiilor generate în timpul andocării și susțin tranziția sectorului maritim către combustibili cu emisii reduse.
Aeroporturile europene vor face și ele obiectul unor modernizări importante, incluzând electrificarea echipamentelor de la sol și instalarea unor surse suplimentare de alimentare pentru aeronave, pentru a reduce utilizarea combustibililor fosili în timpul operațiunilor la sol.
Paloma Aba Garrote, director al Agenției Executive Europene pentru Climă, Infrastructură și Mediu, a declarat că: „Acest sprijin semnificativ al UE va accelera tranziția către un transport sustenabil. Din 2021, peste 2,5 miliarde de euro au fost alocate proiectelor pentru combustibili alternativi, ceea ce arată ambiția UE de a face mobilitatea cu emisii zero o realitate de zi cu zi.”
Instrumente de finanțare
Finanțările sunt acordate prin Facilitatea pentru Infrastructura pentru Combustibili Alternativi (AFIF), un instrument european destinat accelerării tranziției către mobilitatea verde. AFIF completează regulamentele ReFuelEU Aviation și FuelEU Maritime, care vizează decarbonizarea aviației și a transportului maritim.
Comisia Europeană a anunțat că, din cauza epuizării fondurilor disponibile, cea de-a treia rundă de finanțare va fi anulată. Vor fi analizate eventualele sume rămase, urmând ca un nou program de lucru și o nouă cerere de proiecte să fie publicate în lunile următoare.

