Danezii își întorc spatele față de Coca-Cola
Populația Danemarcei a început să boicoteze produsele gigantului american Coca-Cola. Carlsberg, care îmbuteliază marca americană în Danemarca, semnalează această mișcare ca fiind un protest împotriva politicii externe a lui Donald Trump.
„Volumele noastre de Coca-Cola sunt în ușoară scădere în Danemarca”, a declarat directorul executiv al Carlsberg, Jacob Aarup-Andersen. „Există un boicot al consumatorilor în jurul mărcilor americane.” Amenințările repetate ale președintelui SUA de a prelua teritoriul danez Groenlanda, posibil prin forță, au stârnit furia multor danezi, la fel ca și criticile administrației sale la adresa Copenhagăi.
Un oficial danez a afirmat: „Danezii sunt furioși. Își amintesc cum cadavrele soldaților danezi s-au întors acasă în sicrie, iar acum simt dovada lipsei de respect pentru jertfa lor. Putem înțelege de ce apelurile la boicotarea mărfurilor americane au succes.”
În urma rezultatelor producătorului danez de bere pe primul trimestru, Aarup-Andersen a menționat că brandurile locale mai mici câștigă cotă de piață în fața brandurilor americane ca urmare a boicotului. „Respectăm pe deplin deciziile oamenilor”, a adăugat el, subliniind că Coca-Cola și Pepsi sunt „ambele produse de lucrătorii berăriilor daneze din fabricile de bere daneze, așa că, din perspectiva noastră, acestea sunt, de asemenea, mărci daneze.”
Vânzările mărcii locale Jolly Cola au crescut semnificativ, deoarece danezii au ales băutura autohtonă în detrimentul celei americane. Lanțul de supermarketuri Rema a raportat o creștere de 13 ori a vânzărilor mărcii locale în martie, comparativ cu anul precedent.
Un fenomen similar a avut loc în Canada, unde consumatorii, nemulțumiți de amenințările lui Trump de a anexa țara, au început să boicoteze mărfurile americane. Coca-Cola, emblematică pentru SUA, a fost ținta altor boicoturi în ultimii ani, inclusiv în țările majoritar musulmane, după izbucnirea războiului din Gaza, când consumatorii au protestat împotriva mărcilor americane.
Coca-Cola a raportat o scădere de 2% a veniturilor nete în primul trimestru, ajungând la 11,1 miliarde de dolari, însă compania se așteaptă ca efectele schimbărilor în „dinamica comerțului global” să fie gestionabile în acest an.