Descoperă Mocănița de pe Valea Bistriței
Mocănița care transporta calcar de la Costești până pe platforma chimică din Râmnicu Vâlcea ar putea să revină pe traseu, datorită inițiativei Asociației Kogayon. Aceasta își propune să salveze mocănița și să o integreze într-un circuit turistic în zona geoparcului aspirant UNESCO Oltenia de sub munte, printr-un parteneriat cu autoritățile județene și locale.
Calea ferată industrială, care străbate cinci localități din județul Vâlcea (Mihăești, Băbeni, Frâncești, Tomșani și Costești), nu a mai fost utilizată din 2019, când activitatea Uzinei de Sodă Govora a fost oprită de noul proprietar, grupul polonez Ciech SA. Acum, infrastructura riscă să ajungă la fier vechi, fiind vândută unor firme specializate în colectarea deșeurilor.
Președintele Asociației Kogayon, Florin Stoican, a subliniat potențialul acestei căi ferate, sugerând că ar putea deveni un traseu turistic, în special pe tronsonul Tomșani-Bistrița, care are aproximativ opt-nouă kilometri. Infrastructura este bine conservată, iar gările de pe traseu, deși părăsite, pot fi amenajate pentru vizitatori.
Stoican a menționat că au avut loc discuții cu specialiști în infrastructura feroviară pentru a adapta mocănița la transportul de pasageri. El a făcut apel la autoritățile județene să sprijine această inițiativă prin discuții cu noii proprietari ai uzinei de sodă, pentru a explora un parteneriat public-privat sau alte forme de utilizare a infrastructurii.
Povestea mocăniței, singura de la sud de Carpați, a început la sfârșitul secolului al XIX-lea, când a fost înființată o linie de tren cu ecartament îngust ce lega zona montană a Vaideeniului de orașul Băbeni. Aceasta a funcționat până după cel de-al Doilea Război Mondial, fiind desființată de autoritățile comuniste. În 1959, mocănița a fost repusă în funcțiune pentru a transporta materie primă la uzina de sodă din Costești, pe un traseu modificat care păstrează 70% din vechea linie.
Actualmente, calea ferată are un ecartament îngust de 760 mm, se întinde pe 44 de kilometri și are patru stații. O călătorie dus-întors durează aproximativ cinci ore, timp în care turiștii pot vizita diverse obiective, precum Parcul Național Buila-Vânturarița, Muzeul Trovanților, mănăstiri și lacuri de acumulare.
Asociația Kogayon a inițiat și o petiție online pentru salvarea căii ferate, care a adunat deja 600 de semnături.