Rusia pe cale de a suferi o „înghețare” economică
Ministrul Economiei din Rusia, Maxim Reshetnikov, a solicitat luni Băncii Centrale să ia în considerare încetinirea inflației în cadrul reuniunii de politică monetară programate pentru săptămâna viitoare, avertizând că economia rusă prezintă semne de „hipotermie”, conform Reuters. În contextul inflației ridicate, Banca Centrală a Rusiei menține din octombrie rata dobânzii la 21%, ceea ce afectează investițiile. Aceasta se întâmplă într-un moment în care impactul economic al majorării cheltuielilor din domeniul militar începe să se diminueze.
În martie, președintele Vladimir Putin a solicitat oficialilor să evite „înghețarea” economiei rusești printr-o politică monetară rigidă. El a discutat cu lideri de afaceri din Rusia, mulți dintre ei exprimându-și opoziția față de politica Băncii Centrale, care ar putea avea efecte negative asupra economiei și investițiilor. Putin a subliniat importanța evitării unei răciri excesive a economiei.
Reshetnikov, vorbind în Camera Inferioară a Parlamentului Rusiei, a menționat că inflația a început să scadă în ultimele săptămâni. „Ne așteptăm ca datele din mai să confirme această tendință și, desigur, ne așteptăm ca la reuniunea din 6 iunie Banca Centrală a Rusiei să țină cont de aceste evoluții în deciziile sale, deoarece observăm riscul unei hipotermii economice în actualul regim”, a avertizat ministrul Economiei. Instituția se așteaptă ca inflația să ajungă la 7,6% în acest an, estimare pe care Reshetnikov a calificat-o drept „realistă”.
Conform unui document al Căilor Ferate consultat de Reuters, exportatorii majori ai Rusiei, inclusiv Rusal și Gazpromneft, au redus volumele planificate de materii prime, precum metalele și produsele petroliere, pe care le transportă pe calea ferată, ceea ce reprezintă un indiciu recent al cererii scăzute, în contextul încetinirii economiei. Monopolul feroviar de stat intenționează să-și reducă cheltuielile cu 32,5 miliarde de ruble (408 milioane de dolari), sau aproximativ 3,5%, la 858,4 miliarde de ruble, în urma revizuirii datelor privind transportul cargo. De asemenea, instituția planificase să reducă în proporție de 40% cheltuielile cu investițiile din acest an din cauza costurilor ridicate ale dobânzilor.
Volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a atins anul trecut cel mai scăzut nivel din ultimii 15 ani, ceea ce evidențiază starea industriei, în condițiile dependenței economiei de exporturi. Creșterea dobânzii la 21% de către Banca Centrală a Rusiei și sancțiunile occidentale au determinat companiile mari să reducă volumul de mărfuri transportate pe calea ferată. De asemenea, documentul menționează că exporturile pe calea ferată sunt afectate de scăderea cererii din China pentru lemn, îngrășăminte, metale și petrol din Rusia, cifra de afaceri în comerțul dintre Rusia și China scăzând cu 7,5% de la începutul anului. În plus, se semnalează „interferența părților terțe asupra rafinăriilor”, o referire tacită la dronele ucrainene care atacă facilitățile energetice ruse.