Producătorii europeni de piese auto își suspendă activitatea din cauza restricțiilor Chinei asupra exportului de metale rare
Mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare, provocată de decizia Chinei de a impune restricții la astfel de exporturi, a anunțat Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA). Asociația a avertizat că urmează și alte închideri, conform unei comunicări transmise de Reuters.
Din cele câteva sute de solicitări de acordare de licențe de export depuse de furnizorii auto de la începutul lunii aprilie, doar un sfert au fost aprobate până acum. CLEPA a subliniat că unele solicitări au fost respinse din cauza a ceea ce a descris drept „motive extrem de procedurale”. Procedurile par să varieze de la o provincie la alta și, în mai multe cazuri, au fost solicitate informații sensibile cu privire la proprietatea intelectuală.
Reprezentanții Asociației au adăugat că, în cazul în care procedurile nu vor fi urgentate, mai multe uzine ar putea fi afectate în următoarele trei-patru săptămâni, pe măsură ce stocurile se vor epuiza. Decizia din luna aprilie a autorităților chineze de a suspenda exporturile pentru o gamă largă de metale rare și magneți a dat peste cap lanțurile de aprovizionare ale producătorilor auto, firmelor din sectorul aerospațial, companiilor din industria semiconductorilor și industriei de apărare din întreaga lume.
Mai multe organisme reprezentative din Germania, SUA și India au făcut apel la politicienii din țările lor să facă presiune asupra Beijingului pentru o soluție rapidă. Marți, Asociația Constructorilor Germani de Automobile (VDA) a avertizat că restricțiile impuse de China la exporturile de metale rare, utilizate într-o gamă largă de componente, ar putea provoca întreruperi în activitatea de producție.
Potrivit președintelui VDA, Hildegard Mueller, China a eliberat unele autorizații unui număr redus de producători de metale rare, inclusiv pentru furnizorii producătorului auto german Volkswagen, dar cantitățile sunt insuficiente pentru a asigura o producție fără probleme. Săptămâna trecută, producătorul german de componente auto Bosch a declarat că furnizorii au fost blocați de noile proceduri chineze, mai stricte, de acordare a licențelor de export.
Majoritatea analiștilor cred că autoritățile de la Beijing se folosesc de aceste restricții ca instrument de presiune diplomatică, având în vedere că nu există alternative viabile la metalele rare furnizate de China.