Mangalia în atenția unui colos industrial
Mediterranean Shipping Company (MSC), unul dintre cei mai mari operatori navali din lume, și-a manifestat interesul de a cumpăra șantierul Damen Shipyards Mangalia. Compania va repara 13 nave la acest șantier, urmând să achite în avans pentru reparații câte 2 milioane euro lunar. Astfel, începând cu luna august, vor fi achitate la zi salariile angajaților și vor începe plățile restante.
Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a declarat că este vorba despre un operator mondial foarte mare, care își reface navele la șantierul din Mangalia, fără a confirma explicit numele MSC. De asemenea, a menționat că au fost identificate 13 proiecte suplimentare de reparații navale, care vor începe pentru a susține redresarea financiară a companiei.
Reparațiile de nave vor asigura plata lunară a salariilor pentru 800 de muncitori, iar din luna august se va ajunge cu plățile lunare la zi, urmând a începe achitarea restanțelor. Potrivit ministrului, mulți operatori la nivel mondial au așteptat alegerile și formarea unui nou guvern înainte de a discuta despre investițiile în domeniu.
Printre potențialii investitori s-au numărat, pe lângă turcii de la Desan, și companii sud-coreene precum Hyundai și Daewoo, care a mai deținut șantierul în trecut. MSC ar urma să negocieze cu Damen Holding BV preluarea acțiunilor grupului olandez, urmată de discuții cu acționarul majoritar, entitatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, deținută de Ministerul Economiei.
MSC, fondată la Napoli și cu sediul în Geneva, a fost creată de căpitanul Gianluigi Aponte și soția sa. Compania este lider în domeniul transportului maritim, operând peste 900 de nave și având activități în peste 155 de țări, cu peste 200.000 de angajați. Comparativ, grupul Damen operează în 35 de țări și are 12.500 de angajați.
Patrimoniul Damen Shipyards Mangalia a fost evaluat recent la 944,28 milioane lei, dar datoriile companiei se ridică la circa 1,87 miliarde lei, dintre care 1,049 miliarde lei sunt admise pur și simplu. Creanțele Damen Holding BV sunt cele mai mari, cu o sumă de 743,6 milioane lei, în timp ce acționarul majoritar român, Șantierul Naval 2 Mai SA, apare cu o creanță de 710,3 milioane lei, sub condiție.
Procedura de arbitraj a fost inițiată de Damen Holding BV, care a cerut rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și despăgubiri de jumătate de miliard de euro. Până la finalul lunii martie 2025, Damen Shipyards Mangalia a acumulat datorii curente de 117,8 milioane lei, dintre care peste 90 milioane lei către bugetele statului.
Peste 800 de angajați activi de la șantierul naval vor primi salariile în două tranșe, iar autoritățile române negociază cu compania turcă Desan pentru închirierea capacităților de producție și a forței de muncă de la șantierul Damen Shipyards Mangalia.