Secretele semințelor de floarea-soarelui: arma neștiută a piloților B-2 pentru a rămâne vigilenți în misiuni
Piloții bombardierului „stealth” B-2 Spirit al Forțelor Aeriene Americane se pregătesc nu doar prin studii de zbor, ci și printr-o educație nutrițională care le influențează vigilența și digestia pe parcursul misiunilor care pot dura peste 40 de ore. Aceste misiuni necesită o anduranță extraordinară, având în vedere că piloții trebuie să fie conștienți de impactul alimentației asupra performanței lor.
Generalul Steve Basham, care a pilotat B-2 timp de nouă ani, a explicat că piloții învață cum să își mențină starea de alertă și cum să își regleze somnul. Alimentația este esențială, iar Basham menționează că preferă sandvișuri cu carne de curcan pe pâine de grâu, fără brânză, pentru a evita alimentele grele. Semințele de floarea-soarelui sunt utilizate de unii piloți ca un mijloc de a rămâne treji între mese.
B-2, un avion cu un cost de aproximativ 2 miliarde de dolari, are o anvergură a aripilor de 52,4 m și poate zbura 6.000 de mile marine fără realimentare, dar majoritatea misiunilor necesită mai multe realimentări în aer. Acest proces devine din ce în ce mai complicat pe măsură ce oboseala se instalează. Realimentarea se efectuează în orb, iar piloții se bazează pe indicii vizuale pentru a se atașa de avionul cisternă, ceea ce poate fi extrem de periculos în condiții de întuneric.
Cabina de pilotaj a B-2 este dotată cu o zonă mică unde piloții se pot întinde pe un pat de campanie. Piloții sunt conștienți că succesul misiunilor depinde nu doar de tehnologia avansată a avionului, ci și de performanța lor umană. Echipajul format din două persoane al aeronavei este responsabil pentru toate aspectele operațiunii, ceea ce le conferă o mare responsabilitate.
În timpul operațiunii Allied Force din 1999, avioanele B-2 au efectuat zboruri de 31 de ore dus-întors din Missouri până în Kosovo, având un impact semnificativ asupra țintelor atacate. Forțele Aeriene Americane plănuiesc să înlocuiască flotele de B-2 și B-1 cu cel puțin 100 de B-21 Raider în următoarele decenii, având în vedere costurile ridicate de operare ale acestor bombardiere, care ajung la 65.000 de dolari pe oră pentru B-2.
Basham subliniază că, deși piloții pot părea că îndeplinesc aceste sarcini cu ușurință, realitatea este că misiunile complexe ale B-2 nu pot fi realizate fără o coordonare masivă între personalul de la sol și echipele de mentenanță care asigură funcționarea optimă a avionului.