Guvernul a actualizat reglementările privind conducerea companiilor de stat pentru a elibera fonduri din cererea 3 a PNRR
Guvernul a adoptat, marți, o ordonanță de urgență care aliniaza legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele Comisiei Europene. Noile reglementări au ca scop creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare, constituind un jalon în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pe care România trebuie să îl îndeplinească în cererea de plată numărul 3.
Comisia Europeană a semnalat că anumite jaloane din cererea de plată numărul 3 nu au fost îndeplinite de România, rămânând în analiză aspecte precum îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor energetice de stat, cu o valoare suspendată de aproximativ 300 milioane euro, și operaționalizarea politicilor de guvernanță corporativă pentru întreprinderile de stat, având o valoare suspendată de aproximativ 400 milioane euro.
În acest context, Executivul a adoptat ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea ordonanței de urgență 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și modificarea și completarea Legii 187/2023. Actul normativ are scopul de a implementa un cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor acestor entități.
Conform noilor reglementări, procedura de selecție a membrilor consiliilor de administrație și a consiliilor de supraveghere trebuie finalizată în cel mult 150 de zile, iar membrii consiliilor nu pot fi angajați ai societăților. Reglementările au fost elaborate în urma dialogului între Secretariatul General al Guvernului, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice și reprezentanții Comisiei Europene.
Modificări importante aduse prin ordonanța de urgență
Pentru asigurarea transparenței și competiției libere, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, inclusiv verificarea conflictelor de interese. Membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în relații de coordonare sau subordonare cu candidații.
În ceea ce privește profesionalizarea managementului, se impune ca conducătorii AMEPIP și membrii consiliilor de administrație și supraveghere să aibă diploma de licență și cel puțin 10 ani de experiență profesională relevantă, dintre care 7 în funcții de conducere. Membrii consiliilor de administrație nu pot cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice.
În cazul încetării mandatului unui membru, selecția pentru un nou membru se va desfășura conform legislației în vigoare la acel moment. Se va acorda prioritate candidaților de gen subreprezentat în cazul punctajelor egale. De asemenea, prerogativa numirii directorilor provizorii revine consiliului de administrație sau consiliului de supraveghere.
În scopul creșterii performanței manageriale, s-au adus modificări în modul de calcul al remunerației directoratului, care va include o indemnizație fixă și o componentă variabilă, revizuită anual, în funcție de realizarea obiectivelor stabilite.
Companiile vor trebui să întocmească un raport trimestrial privind indicatorii de performanță, care va fi publicat de AMEPIP. Procedura de selecție pentru membrii consiliului de administrație sau supraveghere va fi finalizată în termen de 150 de zile de la aprobarea hotărârii adunării generale a acționarilor.
Ordonanța de urgență reglementează și cadrul de raportare, stabilind că AMEPIP va prezenta un raport anual Guvernului până la 30 septembrie a anului următor. Măsurile propuse vizează alinierea legislației la cerințele din Decizia de Implementare a Consiliului din 29 octombrie 2021, aferentă PNRR, având în vedere că suma de 500 milioane euro ar putea fi pierdută de România din cauza neîndeplinirii jaloanelor, ceea ce ar afecta modernizarea infrastructurii energetice și de transporturi, esențiale pentru tranziția energetică și reducerea emisiilor de carbon.