România, o piață în plină expansiune pentru festivaluri
România se conturează vara aceasta ca una dintre cele mai efervescente piețe de festivaluri din Europa, cu o varietate de evenimente care rivalizează marile scene internaționale. Alexandru Petrea, CEO Highlight Agency, afirmă că vara 2025 se anunță „una dintre cele mai fierbinți” de până acum, datorită intensității din industria de evenimente.
„Am discutat zilele trecute în agenție cu colegii și considerăm vara asta ca fiind una dintre cele mai fierbinți de până acum, pentru că efuziunea din această piață de festivaluri în România a căpătat accente aproape maxime. Există o pleiadă de festivaluri care se întâmplă. Pe noi ne bucură acest lucru, punându-ne din nou foarte accentuat pe harta Europei”, a declarat Petrea.
Competitivitatea pe piața festivalurilor
În spatele acestei efervescențe se află o competiție acerbă, nu neapărat între festivaluri, ci pentru a câștiga inima consumatorului. Agențiile de publicitate, brandurile și organizatorii trebuie să livreze experiențe complexe și personalizate. Petrea subliniază că „un festival este mult mai mult decât o activare clasică de brand” și că este o bătălie constantă de creativitate și eficiență.
Publicul din România devine din ce în ce mai exigent și mai dornic de experiențe imersive, iar comparația cu festivalurile internaționale îl plasează pe organizatorii locali într-o lumină favorabilă. Petrea afirmă că „din punct de vedere al producțiilor, suntem mult peste anumite festivaluri internaționale. Ok, nu suntem Tomorrowland, dar din punct de vedere al creativității și producției de show, suntem mult peste anumite festivaluri din afară”.
Atractivitatea României pentru profesioniști
România devine tot mai atractivă pentru profesioniștii din scenotehnică, iar colaborările internaționale se intensifică. „Este absolut îmbucurător faptul că sunt profesioniști din partea de scenotehnică care vin către noi, sunt interesați să colaboreze, să ofere idei”, a spus Petrea.
Provocările din industria festivalurilor
Într-o piață atât de competitivă, constanța unui brand și capacitatea de a aduce noutăți sunt esențiale. „Trebuie să fii permanent în ochii consumatorului cu o experiență la care să aduci un add-on”, a explicat Petrea. Adaptabilitatea, modularitatea și logistica sunt componente critice, iar Highlight Agency ghidează totul după un plan gândit de la începutul anului.
Petrea a subliniat provocările legate de aglomerație și schimbările climatice, menționând că „clima se schimbă, vremea se schimbă și atunci există tot timpul un risc pe care trebuie să-l iei în calcul”.
Cresterea pieței festivalurilor
În ciuda provocărilor, piața festivalurilor din România a crescut spectaculos, estimările arătând că a depășit pragul de un miliard de lei, atrăgând o diversificare semnificativă a brandurilor care aleg să se asocieze cu evenimentele de vară. Petrea afirmă că „gama jucătorilor din piața de sponsorship la festivaluri s-a diversificat și este un lucru absolut minunat”.
Implicarea instituțiilor de stat
Instituțiile de stat au început să se implice în festivaluri prin standuri proprii, schimbând modul de interacțiune cu cetățenii. Petrea consideră că „o variantă foarte, foarte faină” de a interacționa cu publicul.
Perspectivele economice optimiste
Petrea a menționat că nu a sesizat un val de pesimism în rândul organizatorilor, iar interesul din partea turiștilor străini contribuie la stabilizarea pieței. Aproximativ 30% dintre participanții la festivaluri provin din afara țării, ceea ce ajută la echilibrarea presiunilor interne. „Există interes inclusiv din zona asta și atunci cumva lucrurile se balansează”, a concluzionat Petrea.