Atenție ANCOM: Conexiunile non-terestre nu se regăsesc în tarifele de roaming din UE și pot implica cheltuieli considerabile!
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a avertizat utilizatorii care călătoresc cu avionul sau pe nave maritime cu privire la riscurile conectării la rețele non-terestre prin satelit, care nu sunt reglementate și care pot genera costuri foarte mari. ANCOM subliniază că rețelele non-terestre nu sunt incluse în tarifele UE de roaming, iar normele UE privind Roam like at home nu se aplică în aceste cazuri.
Utilizatorii care se află pe o navă în ape deschise sau în timpul zborului cu avionul pot experimenta o conectare accidentală la o rețea non-terestră. Aceste rețele sunt costisitoare și, în general, nu necesită intervenția utilizatorului pentru a fi activate, dacă telefonul este setat să se conecteze automat la rețelele disponibile.
ANCOM recomandă utilizatorilor să verifice întotdeauna rețeaua la care sunt conectați și să ia măsuri preventive pentru a evita cheltuielile neașteptate. Dacă utilizatorul se conectează la o rețea non-terestră, furnizorul de servicii este obligat să trimită un SMS de avertizare cu detalii despre tarifele aplicabile.
În cazul utilizării serviciilor de date în roaming prin rețele non-terestre, furnizorul trebuie să notifice utilizatorul la atingerea pragurilor financiare de 50 de euro (fără TVA) și 100 de euro (fără TVA) și să ceară acordul acestuia pentru continuarea furnizării serviciilor.
Pentru a evita situațiile neplăcute, utilizatorii pot activa modul avion în timpul zborului sau pe mare, dezactiva roamingul de date din setările telefonului și dezactiva serviciul de roaming prin satelit, dacă această opțiune este disponibilă. De asemenea, este important să acorde atenție mesajelor de avertizare primite de la operator.
În cazul nemulțumirilor legate de serviciul de roaming, utilizatorii sunt sfătuiți să contacteze mai întâi furnizorul. Dacă problema nu este rezolvată, ANCOM oferă asistență suplimentară.
InfoCentru ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații electronice, serviciile poștale și serviciile digitale, sprijinindu-i în alegerea și utilizarea acestor servicii. De asemenea, utilizatorii pot accesa ghiduri dedicate pentru a se informa despre fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.