O nouă etapă pentru aeroportul Otopeni: Licitație pentru un terminal modern, cel mai ambițios proiect de infrastructură aeriană din țară!
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) anunţă lansarea celui mai mare și complex proiect de infrastructură aeroportuară din România, reprezentat de licitaţia pentru proiectarea noului terminal al Aeroportului „Henri Coandă” și a infrastructurii aeroportuare aferente. Aeroportul Otopeni, cel mai mare din România, dispune în prezent de un singur terminal.
Valoarea estimată a serviciilor de proiectare și asistenţă tehnică se ridică la aproximativ 40 milioane euro, iar termenul de depunere a ofertelor este 16 iunie 2025. Principalul obiectiv al proiectului este realizarea unui nou terminal de pasageri cu o suprafaţă de aproximativ 176.000 mp, capabil să acomodeze un trafic prognozat pentru anul 2040 de 30 milioane pasageri/an, cu un trafic de vârf de 6.500 pasageri/oră.
Viziunea CNAB pentru noua infrastructură include un aeroport individualizat la nivel internaţional, un aeroport smart prin utilizarea tehnologiilor moderne AI, IoT, BMS, și un aeroport eficient, cu fluxuri optime pentru pasageri, bagaje, aeronave și autovehicule. De asemenea, se va pune accent pe siguranţă și securitate prin tehnologii avansate, experienţa pasagerilor, sustenabilitate și rezilienţă, prin soluţii eficiente energetic și tehnologii verzi.
Terminalul va fi proiectat conform celor mai înalte standarde aeroportuare pentru trafic Schengen și Non Schengen, având zone generoase de sosiri, plecări și de tranzit sau transfer al pasagerilor. Acesta va fi realizat modular, permițând astfel o exploatare etapizată.
Facilităţile noului terminal vor include minimum 48 de standuri noi de parcare aeronave, minimum 20 de punţi de îmbarcare, spaţii generoase pentru pasageri, sisteme moderne de benzi de bagaje, echipamente de control de securitate, precum și zone diverse de comerţ. Toate acestea vor fi dimensionate pentru a respecta standardele „IATA Optimum Level of Service”.
În plus, vor fi realizate noi căi de rulare moderne pentru aeronave, un turn de control, remiză PSI, zone pentru handling, clădiri administrative, staţii de transformare, staţii de epurare a apelor, și parcări auto pentru pasageri. O reţea complexă de drumuri de acces va fi dezvoltată pentru asigurarea conexiunilor rutiere, incluzând drumuri și pasaje subterane între terminalul actual și viitorul terminal.
Noul terminal va beneficia de staţii moderne de taxi și transport public, precum și de zone speciale pentru autocare, evitând astfel congestiile de trafic. De asemenea, va fi conectat la infrastructura rutieră și feroviară. Proiectantul va utiliza Building Information Modeling în procesul de proiectare, iar CNAB va menţine o comunicare constantă cu stakeholder-ii pentru a asigura succesul proiectului.
Programul strategic preconizează, într-o etapă ulterioară, dezvoltarea infrastructurii necesare prelucrării traficului de mărfuri și poştă, prin realizarea unei platforme multimodale cargo și crearea unui parc tehnologic high tech pentru activitățile conexe transportului aerian.