O nouă direcție în investigarea prăbușirii Boeing-ului 787 Dreamliner al Air India
Ancheta în curs privind cauza accidentului aviatic din 12 iunie al zborului Air India 171 s-a concentrat asupra mișcării comutatoarelor de control al fluxului de combustibil spre motoare. Aceasta a fost determinată în urma analizei înregistrărilor de date ale zborului și ale convorbirilor din cabina pilotului ale avionului Boeing 787, conform surselor apropiate de anchetă.
În accidentul aviatic au murit 241 dintre cei 242 de pasageri și membri ai echipajului aflați la bordul aeronavei, precum și 19 persoane aflate la sol, la 32 de secunde după decolarea de pe aeroportul Ahmedabad din India, având ca destinație aeroportul Gatwick din Londra. Un raport preliminar al Biroului de Investigare a Accidentelor Aeriene din India (AAIB) este așteptat să fie publicat în jurul datei de 11 iulie, la 30 de zile de la accidentul mortal care a implicat un avion de ultimă generație al Boeing.
Conform normelor Organizației Aviației Civile Internaționale (OACI), statele responsabile de anchetă trebuie să prezinte un raport preliminar OACI în termen de treizeci de zile de la data accidentului. Rămâne de văzut cât de multe informații vor fi incluse în raport, deoarece OACI menționează că „rapoartele preliminare pot fi marcate ca confidențiale sau pot rămâne publice, la discreția statului care efectuează ancheta”.
În acest stadiu al anchetei, datele disponibile nu indică o problemă mecanică sau de proiectare a modelului 787 sau a celor două motoare GE Aerospace GEnx-1B. Analiza post-accident nu a evidențiat semne de contaminare a combustibilului sau de retragere necorespunzătoare a flapsurilor aeronavei, care sunt doi factori adesea speculați ca posibile cauze ale accidentului.
Sursele au menționat că lipsa oricărui tip de avertisment din partea Boeing sau GE către operatori, cunoscut sub numele de mesaj multi-operator (MOM) sau „all-ops wire”, în cele 13 zile care au urmat citirii inițiale a cutiei negre la Delhi, este un semnal cheie că nu se suspectează imediat o defecțiune mecanică. De asemenea, AAIB și Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB) nu au emis recomandări urgente, iar Administrația Federală a Aviației din SUA nu a emis o Notificare privind menținerea navigabilității către comunitatea internațională (CANIC).
Echipele de căutare și recuperare examinează secțiunea din coada avionului Air India, zborul 171, după prăbușire. Avionul Boeing 787-8 Dreamliner, având destinația Londra, s-a prăbușit la scurt timp după decolare. O solicitare de inspecție a flotei de avioane 787 ale Air India de către Direcția Generală a Aviației Civile din India (DGCA) imediat după accident nu a furnizat indicii relevante pentru anchetă.
Detaliile privind mișcarea comutatoarelor de control al combustibilului motorului vor necesita luni de zile pentru analiză, împreună cu alte date disponibile. De obicei, un raport preliminar nu include analize detaliate, ci este redactat pentru a stabili faptele cunoscute la momentul respectiv.
Accidentul este primul de acest tip în care este implicat modelul Boeing 787 Dreamliner, atrăgând un interes intens la nivel mondial. Ministerul Aviației Civile din India și AAIB au fost criticate pentru comunicarea inconsistentă și lipsa divulgării faptelor verificate, generând speculații intense și dezinformare.
Informațiile disponibile despre cutiile negre nu pot exclude sau confirma acțiuni necorespunzătoare, involuntare sau intenționate care au precedat sau urmat pierderea tracțiunii înainte de prăbușire. Ancheta va examina dacă unul sau ambele comutatoare de control al combustibilului au fost mișcate în momentele imediat după decolare.
Comutatoarele de control al combustibilului au două poziții, RUN și CUTOFF. Mutarea unui comutator din RUN în CUTOFF în timpul zborului ar provoca oprirea alimentării cu combustibil a motorului asociat, ducând la oprirea imediată a acestuia și la pierderea tracțiunii. Acest lucru ar stopa, de asemenea, generatoarele electrice ale motorului, afectând alimentarea cu energie a sistemelor aeronavei.
Modulul de control al combustibilului are un mecanism de protecție care împiedică mișcarea accidentală a comutatoarelor. În cazul unui incendiu la motor, comutatorul de control se aprinde în roșu, oferind un semnal vizual echipajului. Sistemul avansat de control al zborului al modelului 787 compensează automat diferențele de tracțiune, menținând aeronava în zbor stabil.
Se consideră că sistemul de alimentare de urgență al zborului 171 era activ în momentul accidentului, turbina de rezervă fiind activată pentru a furniza o cantitate limitată de energie electrică aeronavei. Trenul de aterizare nu este alimentat de acest sistem, rămânând imobil până la activarea unității auxiliare de alimentare (APU), care se activează automat în cazul opririi motorului.