Reabilitarea celui mai costisitor drum județean din România
Lucrările la cel mai scump drum județean din România, Transapuseana, situat în județul Alba, au fost anunțate ca fiind finalizate, dar trebuie refăcute în anumite zone. Un audit al Curții de Conturi a relevat că drumul nu respectă acordul de mediu emis de Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Alba.
Printre problemele identificate se numără incapacitatea a două specii de amfibieni, Bombina bombina (buhaiul de baltă cu burtă roșie) și Bombina variegata (buhaiul de baltă cu burtă galbenă), de a ieși din camerele de cădere construite pentru a capta apele pluviale și cele din izvoare. Aceste camere sunt esențiale pentru întreținerea drumului, dar, din cauza designului, broaștele nu pot sări afară din ele.
Conform reglementărilor emise de APM Alba, au fost impuse condiții pentru protejarea speciilor de amfibieni prin asigurarea unei circulații libere în zona podețelor. Cu toate acestea, unele dintre cele 58 de camere de cădere construite între kilometrii 5 și 37 au pereții realizați în unghi de 90 de grade, ceea ce împiedică ieșirea broaștelor. Soluțiile tehnice sugerate includ realizarea unor unghiuri de 45 de grade sau a unei „scărițe” pentru a facilita evadarea broaștelor captive.
În luna iunie 2025, Consiliul Județean Alba a informat Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate că pe sectorul de drum cuprins între km 5+000 și km 37+000, din cauza lățimii reduse a platformei drumului, a fost necesară modificarea soluției tehnice a camerelor de cădere. Vicepreședintele Consiliului Județean, Marius Hațegan, a declarat că din cele 58 de camere, doar 26 trebuie modificate, dar se va interveni asupra tuturor pentru a respecta reglementările de mediu.
Reprezentanții firmei care a realizat lucrările au anunțat că intervențiile vor începe pe 11 iulie și se estimează că vor fi finalizate într-o săptămână.