Concedieri controversate în domeniul reglementării traficului afectează Tesla
Într-o acțiune care ridică semne de întrebare asupra supravegherii tehnologiilor autonome, mai mulți experți din cadrul Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) au fost concediați la ordinul unei entități conduse de Elon Musk. Această decizie afectează în mod disproporționat divizia responsabilă cu evaluarea riscurilor asociate condusului autonom, tehnologia pe care Musk mizează pentru viitorul Tesla.
Aceste concedieri fac parte dintr-un val mai larg de disponibilizări orchestrate de „Department of Government Efficiency” (DOGE), o structură informală susținută de Musk, care a concediat deja peste 20.000 de angajați federali. Agențiile afectate includ chiar și cele care reglementează sau colaborează cu companiile lui Musk, ceea ce ridică întrebări legate de posibile conflicte de interese. Aproximativ 30 de angajați ai NHTSA au fost concediați în februarie, majoritatea din „biroul pentru siguranța vehiculelor autonome”, care fusese înființat în 2023 și includea numeroși angajați noi, încă în perioada de probă.
Acțiunile DOGE ridică probleme serioase în ceea ce privește independența autorităților de reglementare, având în vedere legăturile acestora cu companiile lui Musk. NHTSA are în prezent opt investigații active asupra Tesla, ca urmare a peste 10.000 de plângeri publice primite. Moralul în agenție a scăzut drastic, mai ales că NHTSA a fost un obstacol constant pentru Tesla, impunând zeci de rechemări în service și amânând lansările versiunilor software de pilot automat și condus autonom.
Un fost oficial NHTSA a declarat: „Este un conflict de interese clar să permiți unei persoane cu interese comerciale să influențeze numirile și politicile într-o agenție care o reglementează.” Angajații rămași privesc cu teamă la experiențele altor agenții federale care au intrat în conflict cu Musk, acesta atacând în trecut Administrația Federală a Aviației (FAA) și Comisia Federală pentru Comunicații (FCC) pentru a obține avantaje pentru SpaceX.
NHTSA a transmis că siguranța rămâne prioritatea sa și că va aplica legea „în mod independent” oricărui producător auto. Concedierile, anunțate prin email de Valentine’s Day, au afectat 4% din personalul agenției, inclusiv angajați proaspăt recrutați sau promovați recent. Oficial, motivul a fost „performanța slabă”, însă mai mulți angajați contestă această justificare, subliniind pierderea unor talente importante.
Un fost angajat al agenției a avertizat că reducerea personalului afectează „în mod clar capacitatea NHTSA de a înțelege tehnologiile autonome”, iar altul a adăugat că „ar fi ironic dacă DOGE ar încetini chiar dezvoltarea Tesla.” Tesla depinde de lansarea cu succes a software-ului „Full Self-Driving” (FSD), iar Musk a promis un serviciu de robotaxiuri fără șofer în Austin, Texas, până în iunie, urmat de producția unui vehicul autonom „cybercab” în 2026, care nu va avea pedale sau volan. Pentru a lansa aceste vehicule, Tesla are nevoie de o derogare din partea NHTSA.
Un manager Tesla a comentat: „Să concediezi oamenii din divizia AV este o nebunie – ar trebui să angajăm mai mulți acolo. Avem nevoie de un cadru național pentru vehicule autonome, altfel nu putem scala FSD sau serviciul de robotaxiuri.” Viitorul programului AV STEP al NHTSA, destinat evaluării mașinilor autonome, este pus sub semnul întrebării, iar oficialii agenției se tem că Musk ar putea influența procesul de aprobat pentru a-și lansa rapid noile vehicule.
Un alt domeniu vulnerabil este raportarea accidentelor. Începând cu 2021, NHTSA obligă producătorii auto să raporteze în 24 de ore orice accident serios implicând sisteme automate. Această regulă a fost esențială pentru demararea anchetelor împotriva Tesla, ducând, de exemplu, la rechemarea în service a 2 milioane de vehicule în decembrie 2023.
Jonathan Morrison, fost executiv Apple, a fost nominalizat de Trump pentru a conduce NHTSA și va trebui să gestioneze relația complicată dintre agenție și Musk fără a încetini inovația în domeniul vehiculelor autonome. Un fost oficial NHTSA a declarat: „Elon a realizat lucruri tehnologice incredibile, considerate imposibile. Dar Tesla nu e cunoscută pentru prudență – se mișcă rapid și provoacă distrugeri, iar asta pune vieți în pericol. Au fost deja decese care puteau fi prevenite.”