Antonio Nițu, CEO Grupul Aerotravel: Românii se orientează spre produse accesibile în vremuri de incertitudine economică
Grupul Aerotravel, care reunește companiile Aerotravel, AeroVacanțe și CruiseHub, a încheiat anul 2024 cu vânzări totale de aproximativ 236 milioane de lei și un profit net de aproape 2 milioane de lei, conform declarațiilor lui Antonio Nițu, CEO-ul grupului. Nițu a menționat că valoarea vânzărilor a stagnat, cu o creștere de doar 0,1%, aceasta fiind influențată de ieșirea din portofoliu a unui anumit business desfășurat timp de 20 de ani. El a subliniat că reușita de a compensa valoarea pierdută și de a menține un nivel similar cu cel din 2023 reprezintă un succes personal.
În 2025, grupul își propune să depășească pragul de 50 milioane de euro cifră de afaceri, pe care spera să-l atingă în 2024. Totuși, incertitudinile politice și macroeconomice din România afectează cererea și impun prudență în estimări. „Riscul este direct legat de bunul mers al economiei. O vacanță nu este în top necesități. Dacă economia din România merge prost – și se pare că merge prost – consumul de servicii turistice o să scadă”, a afirmat Nițu.
El a observat o timiditate în cerere în primul trimestru al anului și a sperat că situația se va îmbunătăți odată cu soluționarea crizei politice. În lipsa încrederii în economie, românii optează pentru produse de valoare mică, sub 500 de euro, ceea ce face dificilă construcția unui business sustenabil. De asemenea, zboruri charter anunțate în mai multe orașe din țară au fost anulate, iar cererea din partea agențiilor partenere este lipsită de entuziasm.
„Pe câteva luni de zile, colegii mei îmi spun că nu văd niciun fel de entuziasm. Nu e ceva care să ne facă foarte încrezători la nivelul cererii din România”, a spus CEO-ul Aerotravel. Situația este similară și la nivel european, unde după o creștere a tarifelor pentru croaziere, companiile maritime lansează oferte speciale din cauza problemelor cu cererea.
„Dacă anul trecut am înregistrat o creștere îngrijorătoare a tarifelor pe unele croaziere, anul acesta vedem oferte speciale peste oferte speciale. Creșterile pe care le-au înregistrat companiile de croazieră în ceea ce privește pasagerii au fost foarte mari. Acum, se pare că și la nivelul Europei este o problemă”, a explicat Nițu.
În sectorul turismului corporate, situația este stabilă, dar riscurile sunt evidente. Clienții importanți nu au generat volume mai mari, iar tendința generală este de a reduce cheltuielile cu călătoriile. „Dacă economia nu merge bine, asta înseamnă că trebuie să tăiem niște cheltuieli. Care sunt primele pe care le tăiem? Hai să călătorim mai puțin”, a afirmat el.
În acest context, Aerotravel are un plan de rezervă. Dacă condițiile economice se deteriorează, compania va reduce costurile și va renunța la obiectivele de profit stabilite. „Ce am evitat și am reușit să fac la fiecare criză prin care am trecut a fost să nu dau oameni afară. Va trebui să ne repliem astfel încât să nu mai avem targetul de profitabilitate”, a spus Nițu, precizând că în cel mai pesimist scenariu, miza devine conservarea capitalurilor proprii.
În ceea ce privește prețurile, Nițu nu se așteaptă la scăderi semnificative, mai ales pentru biletele de avion, unde presiunile rămân ridicate. Totuși, el observă o orientare a turiștilor spre vacanțe mai ieftine sau în proximitatea României. „Există marea masă care se uită la a avea o vacanță. O mare parte dintre clienți vor opta pentru soluții mai ieftine sau doresc altceva decât un sejur”, a explicat el.
Grupul lansează o linie nouă de produse turistice de tip circuit care acoperă destinații precum Cuba, Maroc, Algeria, Chile, Argentina, Patagonia sau Insula Paștelui. Croazierele rămân în ofertă, fiind considerate o combinație atractivă între sejur și circuit. Pentru sezonul estival din 2025, Grecia rămâne destinația vedetă.
Tendința „do-it-yourself” în organizarea vacanțelor a dus la o profesionalizare a agenților de turism, care s-au adaptat la cerințele pieței. Nițu a evidențiat importanța consultantului de turism, care oferă experiența necesară clienților. Rețeaua fizică a grupului include în prezent 9 agenții în diverse orașe din țară, iar extinderea depinde de găsirea oamenilor potriviți.
Aerotravel își concentrează eforturile pe dezvoltarea prezenței online și consolidarea relației directe cu consumatorii. În ceea ce privește achizițiile și fuziunile, grupul este deschis la oportunități, dar nu are în prezent discuții avansate.