Regulile rusești blochează exporturile de petrol din Kazahstan către Marea Neagră
Tancurile petroliere străine sunt temporar interzise să încarce în principalele porturi rusești de la Marea Neagră, în urma unor noi reglementări. Aceasta măsură blochează efectiv exporturile din Kazahstan, gestionate în mare parte de un consorțiu deținut parțial de marile companii energetice americane.
Kazahstanul este cel mai mare furnizor de petrol al României, iar compania națională kazahă, KazMunaygas, controlează grupul Rompetrol, care operează cea mai mare rafinărie din România, Petromidia.
Luni, liderul rus Vladimir Putin a semnat o lege prin care navele străine vor avea nevoie de aprobarea serviciului de securitate rus (FSB) pentru a accesa porturile țării. Decretul prevede că autorizația acordată de autoritățile portuare navelor străine pentru a intra în porturi va trebui să fie aprobată de FSB, organizația care a succedat KGB-ului din era sovietică. Noile măsuri au intrat în vigoare imediat după publicarea decretului.
Interzicerea accesului în porturi a navelor străine afectează și exporturile de petrol rusesc din portul Novorossiisk, ceea ce ar putea reprezenta peste 2% din aprovizionarea mondială cu petrol, conform calculelor bazate pe datele privind încărcările din regiune.
Decizia Moscovei de a interzice încărcarea petrolierelor străine a venit la câteva zile după ce Uniunea Europeană a impus noi sancțiuni împotriva Rusiei și complică operațiunile Consorțiului Caspian Pipeline (CPC), acționari ai căruia sunt companii precum Chevron și ExxonMobil. Prin conducta CPC se transportă peste 80% din totalul exporturilor de petrol din Kazahstan, mai departe prin terminalul rus Iujnaia Ozereevka.
Exporturile de petrol CPC Blend pe Marea Neagră din terminalul CPC din Rusia au fost stabilite la 1,66 milioane de barili pe zi pentru luna august, adică 6,5 milioane de tone, aproape neschimbate față de planul de export din iulie. Exporturile și tranzitul de petrol prin Novorossisk sunt estimate la aproximativ 2,2 milioane de tone în luna iulie.
Piețele petroliere din Marea Mediterană erau deja agitate în urma unei alerte de contaminare care a dus la întârzierea încărcării țițeiului azer din conducta BTC în portul turc Ceyhan în ultimele zile. Operațiunile CPC au fost, de asemenea, perturbate de o stație de pompare avariată în februarie și de restricțiile temporare impuse de Rusia asupra capacității terminalului CPC din Marea Neagră în aprilie.