Guvernul reduce subvențiile pentru comisiile locale, economisind anual 21 de milioane de lei
Membrii autorităților teritoriale pentru ordine publică (ATOP) nu vor mai fi remunerați pentru activitatea în aceste structuri, ceea ce va genera o economie la buget de peste 21 de milioane lei anual, conform unei decizii pregătite pentru adoptare în ședința de astăzi a Guvernului. Acești membri sunt, în majoritate, șefi ai organelor de ordine publică, poliție, poliție locală, jandarmi, ISU și consilieri locali, care beneficiază deja de o remunerație.
În unele județe, un membru ATOP primea 3.285 lei net pentru o singură ședință lunară. Autoritatea teritorială de ordine publică (ATOP) este compusă din șeful Direcției generale de poliție a municipiului București sau al inspectoratului de poliție județean, un reprezentant al Corpului Național al Polițiștilor, subprefect, 6 consilieri desemnați de Consiliul General al Municipiului București sau de consiliul județean, 3 reprezentanți ai comunității desemnați de primarul general al municipiului București sau de președintele consiliului județean, șeful Direcției generale de jandarmi a municipiului București sau al inspectoratului județean, șeful Inspectoratului pentru Situații de Urgență al Municipiului București sau al inspectoratului pentru situații de urgență județean, șeful serviciului teritorial al Poliției de Frontieră Române și, după caz, șeful poliției locale din municipiul reședință de județ.
Pentru activitatea desfășurată în plen și în comisii, membrii ATOP au dreptul la o indemnizație de ședință stabilită de Consiliul General al Municipiului București sau de consiliile județene. Majoritatea consiliilor județene au stabilit indemnizații pentru membrii ATOP între 5% și 10% din indemnizația lunară a președintelui consiliului județean.
Guvernul a evidențiat principalele critici privind valoarea și eficiența indemnizațiilor acordate membrilor ATOP, incluzând:
- Valoarea disproporționată a indemnizațiilor: În unele județe, indemnizațiile sunt foarte mari comparativ cu activitatea depusă, de exemplu, un membru ATOP primea 3.285 lei net pentru o singură ședință, ceea ce conducea la un fond lunar de 50.000 lei și un buget anual de 600.000 lei pentru această structură.
- Eficiență scăzută și rol consultativ formal: ATOP are un rol pur consultativ, fără putere de decizie, iar activitatea se limitează adesea la citirea unor rapoarte și discuții formale.
- Lipsa transparenței și justificării cheltuielilor: Nu există o raportare clară a activității ATOP, iar mulți membri sunt consilieri județeni sau persoane cu funcții deja remunerate, ceea ce ridică suspiciuni în legătură cu necesitatea prezenței lor în ATOP.
- Reacții și măsuri de reducere a indemnizațiilor: Criticile publice au dus, în unele județe, la reducerea drastică a indemnizațiilor, cu argumentul că banii economisiți pot fi folosiți mai eficient în alte domenii de interes public.
Guvernul a decis ca activitatea desfășurată în plen și în comisii de către membrii ATOP să fie neremunerată. Norma propusă urmează să intre în vigoare de la 1 august 2025. Cheltuielile de personal ale bugetelor locale se vor reduce anual cu o valoare estimată de 21.932.000 lei ca urmare a eliminării indemnizațiilor pentru membrii ATOP.
Valoarea estimată este calculată pentru un număr de 15 membri ai ATOP care participă la 4 ședințe trimestriale și la 12 ședințe de comisie anual. Pentru anul 2025, cheltuielile de personal ale bugetelor locale se vor reduce cu o valoare estimată de 6.854.000 lei, având în vedere că proiectul de act normativ este prevăzut a intra în vigoare începând cu data de 1 august 2025.