Meta pune capăt publicității politice în UE
Grupul american Meta, care deține Facebook și Instagram, a anunțat vineri că, începând din octombrie, nu va mai permite reclamele politice pe platformele sale în țările din Uniunea Europeană. Decizia a fost motivată de regulile „imposibil de aplicat” ale Bruxelles-ului, conform unei declarații oficiale.
„Este o decizie dificilă”, a afirmat compania lui Mark Zuckerberg, menționând că Meta nu va mai permite publicitatea politică, electorală și pe teme sociale din cauza cerințelor dificile ale regulamentului european dedicat transparenței publicității politice. Compania subliniază provocările operaționale importante și incertitudinile juridice legate de normele privind publicitatea politică.
Regulamentul european, adoptat în 2024 și care va intra complet în vigoare în octombrie 2025, are ca scop garantarea unei transparențe mai mari a publicității și protejarea împotriva ingerințelor străine în perioada premergătoare alegerilor. Printre cerințele impuse se numără semnalizarea clară a reclamelor cu caracter politic și indicarea surselor de finanțare. De asemenea, profilarea pe baza datelor personale referitoare la originea etnică, religie sau orientare sexuală este interzisă, la fel ca utilizarea datelor referitoare la minori.
Uniunea Europeană a adoptat aceste măsuri în urma scandalului Cambridge Analytica din 2018, când firma britanică a colectat fără autorizație datele personale ale zeci de milioane de utilizatori Facebook, utilizându-le pentru targetare politică în timpul campaniei electorale americane din 2016 și în referendumul pentru Brexit.
Meta a menționat că nu este prima companie care renunță la publicitatea politică în Uniunea Europeană, Google având deja o astfel de decizie la sfârșitul anului 2024. „Decizia noastră se referă exclusiv la Uniunea Europeană”, asigură compania, adăugând că consideră publicitatea politică online un element esențial al politicii moderne. Platformele Facebook și Instagram au aproximativ 261 de milioane, respectiv 272 de milioane de utilizatori activi lunar în Uniunea Europeană.
Uniunea Europeană a consolidat un arsenal juridic pentru a reglementa marile companii tehnologice, un fapt criticat frecvent de Meta. Compania a anunțat recent că va contesta în instanță o amendă de 200 de milioane de euro aplicată de Comisia Europeană în aprilie, pentru încălcarea normelor privind utilizarea datelor personale. Facebook și Instagram sunt, de asemenea, subiectul mai multor anchete în cadrul legislației europene privind serviciile digitale (DSA).
Mark Zuckerberg a acuzat Uniunea Europeană de cenzură în ianuarie și a comparat amenzile europene cu taxe vamale.