Helsinki: Un an fără victime în accidente rutiere
Capitala Finlandei, Helsinki, se mândrește cu o realizare remarcabilă în domeniul siguranței rutiere: nu a înregistrat niciun deces în accidente rutiere în ultimul an. Autoritățile municipale au făcut publice aceste date săptămâna aceasta, evidențiind un trend pozitiv al statisticilor rutiere.
În timp ce numărul deceselor în accidente rutiere scade în întreaga Uniune Europeană, cu o reducere estimată de 3% în 2024, accidentele mortale rămân frecvente în zonele metropolitane. În 2023, 7.807 europeni și-au pierdut viața în accidente rutiere în orașele din UE. Comparativ, Berlin a înregistrat 55 de decese, iar în regiunea Bruxelles au fost nouă victime în ultimele 12 luni.
Helsinki, cu o populație de aproximativ 690.000 de locuitori și o zonă metropolitană care găzduiește în jur de 1,5 milioane de oameni, a implementat mai multe măsuri pentru a îmbunătăți siguranța rutieră. Roni Utriainen, inginer de trafic, a subliniat că limitarea vitezei este unul dintre cei mai importanți factori în această realizare. Statistici arată că riscul de deces al pietonilor se reduce la jumătate atunci când viteza de impact a vehiculelor este redusă de la 40 la 30 de kilometri pe oră. Această limită a fost impusă în majoritatea zonelor rezidențiale și în centrul orașului din 2021.
Mai mult, autoritățile au introdus 70 de noi radare și au adoptat o strategie bazată pe politica națională „Vision Zero”, menită să elimine complet accidentele rutiere cu victime sau decese. Datele de la Liikenneturva, entitatea finlandeză pentru siguranța traficului, confirmă o scădere a accidentelor mortale în Helsinki de la implementarea acestor măsuri.
În ultimii cinci ani, Helsinki a încercat să repete succesul din 2019, când nu a existat nicio victimă în rândul pietonilor sau bicicliștilor. Utriainen a subliniat că succesul se bazează pe politici de mobilitate pe termen lung, susținute de date, și pe strategii urbanistice care au transformat orașul, îngustând drumurile și plantând copaci pentru a-i determina pe șoferi să circule mai prudent.
Orașul a investit, de asemenea, în infrastructura pentru pietoni și bicicliști, creând o rețea extinsă de piste pentru biciclete de peste 1.500 de kilometri. Îmbunătățirile la rețeaua de transport public, inclusiv autobuze ecologice și autonome, au fost susținute de finanțarea Băncii Europene de Investiții pentru o nouă linie de tramvai. Utriainen a afirmat că aceste îmbunătățiri au dus la o scădere a utilizării autovehiculelor și, implicit, a numărului de accidente grave.
Statisticile indică o scădere a accidentelor rutiere în Helsinki de la 727 în 2003 la doar 14 în 2023. Succesul orașului este recunoscut la Bruxelles, unde Comisia Europeană își propune să reducă numărul accidentelor mortale pe șosele. Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a subliniat că majoritatea țărilor membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere până în 2030.