Producția Lada Iskra întârzie din cauza lipsei de componente
Producția de serie a noului sedan Lada Iskra din Rusia nu va începe înainte de martie sau aprilie 2026, conform informațiilor furnizate de site-ul auto 5 Koleso, care citează un furnizor important de componente pentru AvtoVAZ. Deși lansarea oficială a vânzărilor a avut loc pe 20 iulie, modelul nu este disponibil în reprezentanțe, unde vânzătorii oferă răspunsuri vagi precum „va veni în curând” sau „mai așteptați puțin”, fără a preciza date concrete de livrare.
În luna iulie, doar 21 de unități Iskra au fost incluse în baza națională de date privind vehiculele, conform Avtostat. Dintre acestea, 20 au fost înregistrate pe numele unor entități juridice, cel mai probabil ca modele de expunere în showroom, și doar una pe numele unui proprietar privat.
AvtoVAZ nu a oferit explicații publice pentru întârzierea producției, dar analiști din industrie au menționat că aceasta este probabil cauzată de lipsa de componente, întreruperi în aprovizionarea cu piese electronice și probleme logistice mai ample. Întârzierea scoate în evidență dificultățile cu care se confruntă industria auto rusă, în special după retragerea constructorului francez Renault, care controla anterior AvtoVAZ, și impunerea sancțiunilor occidentale din cauza războiului din Ucraina. Multe dintre piesele necesare provin acum din China și Turcia.
Datele oficiale din mai arată că industria auto rusă este departe de a atinge autosuficiența. Cel mai ridicat nivel de integrare a producției interne, cunoscut sub denumirea de „localizare”, se regăsește la modelul Lada Granta, cu doar 45,7%, conform Institutului Central de Cercetare Auto și Motoare Auto (NAMI). Acest lucru contrastează cu afirmațiile anterioare ale directorului general AvtoVAZ, Maxim Sokolov, care susținea că modelul Granta este „aproape 100%” localizat și că gama Lada, în ansamblu, depășește 90% localizare.