CFR Călători ar putea suspenda circulația trenurilor din 1 septembrie din cauza datoriilor acumulate
Trenurile Regio CFR Călători riscă să nu mai poată circula pe rețeaua națională de cale ferată, începând cu 1 septembrie, iar de la 1 octombrie nu vor mai fi fonduri pentru operarea celor Inter-Regio, din cauza datoriilor acumulate de Compania Națională de Căi Ferate. Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, care are un salariu de peste 5.000 de euro pe lună, se confruntă cu facturi neachitate în valoare de aproape 8,2 milioane de euro, sume ce reprezintă datoriile către operatorul feroviar pentru utilizarea infrastructurii.
Conform informațiilor, datoriile acumulate în ultimii ani pun în pericol circulația trenurilor REGIO, care ar putea fi suspendată în termen de o săptămână, iar cele INTER-REGIO de la 1 octombrie. Termenul limită pentru plata acestor debite este 29 august. Dacă nu vor fi prezentate grafice clare de plată sau datoria nu va fi stinsă complet, circulația trenurilor riscă să fie suspendată.
Declarațiile președintelui Autorității pentru Reformă Feroviară
Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, a declarat că soluția pentru achitarea datoriilor CFR Călători și Transferoviar este eșalonarea acestora. În cadrul unei ședințe cu reprezentanți ai CFR Călători, Transferoviar, CFR SA și Electrificare CFR, s-a discutat despre găsirea unor soluții pentru a evita oprirea trenurilor în România.
Barbu a menționat că CFR Călători are de plătit aproximativ 41 milioane de lei, iar Transferoviar în jur de 7 milioane de lei. Eșalonarea acestor datorii este esențială pentru ca cele două companii să achite administratorului infrastructurii feroviare sumele datorate.
ARF va aloca o parte din compensația pentru facilitățile de călătorie către cei doi operatori, iar CFR Călători va primi o sumă din contractul de servicii publice pentru un nou tren. Barbu a subliniat că ARF a solicitat Ministerului Transporturilor deblocarea fondurilor necesare pentru a putea plăti operatorii, menționând că datoriile sunt legate de facilitățile de călătorie acordate diverselor categorii sociale.
În concluzie, CFR Călători se află într-o situație financiară delicată, iar soluțiile discutate de ARF sunt esențiale pentru continuarea circulației trenurilor în România.