INVESTIGAȚIE: Companiile aeriene cu tarife reduse – se apropie sfârșitul succesului lor?
Wizz Air se retrage de pe piața din Golful Persic, iar compania Play Airlines din Islanda abandonează piața transatlantică pentru a se concentra pe destinații europene. Norse Atlantic Airways, din Norvegia, împrumută din ce în ce mai mult aeronavele sale altor companii aeriene. În același timp, Southwest Airlines, o companie istorică, renunță la alocarea aleatorie a locurilor, iar IndiGo, o companie indiană în expansiune, își extinde oferta la zboruri intercontinentale și introduce o clasă „premium”. Compania americană Spirit a tras un semnal de alarmă cu privire la riscurile legate de lichiditate din lunile următoare.
Un an de cotitură
Anul 2025 pare a fi un an de cotitură pentru modelul (ultra) low-cost în transportul aerian. Marile companii aeriene, precum Ryanair și easyJet, își confirmă soliditatea, în timp ce multe alte companii se confruntă cu dificultăți și încearcă să se relanseze. Scott Kirby, CEO al United Airlines, a declarat recent: „Modelul low-cost este mort. Este un model teribil.” El a subliniat că, deși acest model a funcționat în trecut, companiile aeriene low-cost au crescut suficient de mult încât să necesite clienți fideli, pe care nu îi au.
Acuzațiile administratorului general al United
Kirby a criticat modelul low-cost, afirmând că se bazează pe escrocarea clienților prin taxe ascunse. Ed Bastian, CEO al Delta Air Lines, a exprimat și el îngrijorări, spunând că „nu poți continua să înregistrezi pierderi dacă te afli la baza lanțului trofic al industriei.”
Războiul prețurilor
Experții sugerează că transportatorii tradiționali pun presiune pe companiile aeriene low-cost. Pe rutele unde concurează direct, companiile tradiționale și-au egalat tarifele, reducând facilitățile incluse. Clienții companiilor Spirit, Frontier și Southwest sunt foarte sensibili la prețuri, iar dacă tarifele companiilor low-cost se apropie de cele ale transportatorilor tradiționali, se pierde avantajul competitiv.
O prezență în creștere
Modelul low-cost trece printr-o fază de tranziție. Conform datelor companiei Cirium, în 2024, un din trei locuri pe zborurile la nivel mondial era oferit de companiile aeriene low-cost. Din 741 de companii aeriene chestionate, 114 sunt clasificate drept „fără pretenții”, iar patru din primele zece mari companii aeriene din lume sunt low-cost (Southwest, Ryanair, IndiGo, easyJet).
Schimbarea modelului
Din punct de vedere financiar, companiile aeriene low-cost se confruntă cu dificultăți. Southwest a fost constrânsă să își revizuiască modelul de afaceri, introducând taxe pentru servicii care erau anterior gratuite. Compania Play a întrerupt cursele pentru a se restructura, înregistrând pierderi de 42,1 milioane de dolari în primele șase luni ale anului.
Schimbările operate de Wizz Air
Wizz Air a închis filiala din Abu Dhabi, care nu a reușit să genereze profituri, și și-a redus comenzile pentru Airbus A321XLR, concentrându-se pe Europa de Est și pe piețe cu potențial de expansiune, precum Italia.
În SUA
Southwest Airlines a raportat o scădere dramatică a profitului operațional, iar Spirit Airlines a avertizat cu privire la riscurile de lichiditate, luând în considerare vânzarea de aeronave și concedierea a 270 de piloți. Dacă măsurile eșuează, Spirit a avertizat că va avea dificultăți în a continua să funcționeze.
Ofertă de produse premium
Spirit a introdus servicii mai „tradiționale”, cum ar fi locuri premium și pachete tarifare comparabile cu cele ale companiilor majore, însă aceste măsuri nu au fost suficiente. Compania a raportat o pierdere de 184 de milioane de euro în ultimele trei luni. Analistul Fitzgerald a avertizat că falimentul Spirit va duce la o creștere a tarifelor medii, afectând astfel consumatorii.