Daniel David: „Educația a îndeplinit cu brio obligațiile față de națiune; nu mai este loc pentru noi măsuri de austeritate în acest sector”
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat vineri că măsurile fiscal-bugetare temporare trebuie ajustate în contextul ieșirii țării din criza bugetară. El a subliniat că „nu mai e loc de alte măsuri de austeritate în acest domeniu”. Potrivit ministrului, aceste măsuri nu ar fi fost necesare în lipsa crizei fiscal-bugetare.
Daniel David a menționat că pachetul I de măsuri a avut efectele scontate, evidențiind că evaluarea ECOFIN nu a dus la propunerea de suspendare a fondurilor europene/PNRR, iar evaluările S&P (iulie) și Fitch (august) nu au afectat ratingul țării. „Așadar, educația va avea salarii și burse până la sfârșitul anului și a contribuit, alături de alte domenii, la stabilitatea țării”, a afirmat David.
El a adăugat că educația și-a îndeplinit datoria față de sine și față de țară, subliniind că este necesară o logică de dezvoltare în acest sector. Ministrul a recunoscut că a fost ținta unor critici, unele justificate, dar și multe exagerate sau bazate pe dezinformare.
Precizări despre creșterea normei didactice
Daniel David a anunțat că anul școlar va începe cu aproximativ 214.700 norme în sistem, comparativ cu 229.110 în anul școlar 2024 – 2025, din care aproximativ 156.390 vor fi acoperite de titulari. Restul normelor vor fi acoperite de suplinitori calificați și prin plata cu ora pentru posturile rămase neacoperite.
„Creșterea normei didactice cu 2 ore pe săptămână ne menține în general în zona mediei Uniunii Europene (aproximativ 20 de ore de predare/săptămână, conform raportului Eurydice, 2021 – Teacher in Europe) și a altor țări vestice cu un model similar, precum Franța, Spania și Irlanda”, a explicat David. Această creștere va duce la o mai mare interacțiune a elevilor cu profesorii calificați, dar trebuie să fie însoțită de o reducere a încărcării birocratic-administrative pentru cadrele didactice.
Ministrul a menționat că reorganizarea rețelei școlare a condus la o reducere a fragmentării cu aproximativ 8,1% și la o mai mare flexibilitate în crearea normei didactice. Disfuncționalitățile întâmpinate pot fi corectate până în anul școlar 2026 – 2027.
David a subliniat că fiecare unitate teritorial-administrativă a rămas cu cel puțin o unitate școlară cu personalitate juridică, iar reorganizările nu au afectat structura copiilor și personalului didactic/administrativ.
Bursele și plățile cu ora
În ceea ce privește bursele, fondul alocat va fi mai mare decât în anul 2022 – 2023, dar nu se poate compara cu fondurile de burse din 2023 – 2024 / 2024 – 2025, în contextul politic și legislativ diferit. David a menționat că regândirea valorii plății cu ora s-a aliniat cu valoarea din ora de salariu pentru timpul total de lucru, iar în viitor se pot analiza valori diferențiate în funcție de contexte specifice.