Ambiguitatea tarifelor stabilite de Trump amenință să împiedice livrările de avioane
Automobilele, bunurile de consum și echipamentele industriale au fost întârziate în porturi, blocate pe căile ferate sau în depozite în ultimele luni, din cauza politicii tarifare impredictibile a Casei Albe. Acum, și industria aerospațială riscă să fie afectată, chiar dacă nu a fost direct vizată de noile tarife vamale.
Avioanele și motoarele acestora sunt comandate cu ani înainte de clienți americani, însă incertitudinea privind tarifele ar putea întârzia livrările. Costurile suplimentare și schimbările frecvente pun presiune pe un lanț de aprovizionare deja afectat de lipsuri de piese și forță de muncă.
La uzina Airbus de lângă Montreal, muncitorii au asamblat un avion A220 cu un singur culoar, chiar dacă politica tarifară în continuă schimbare făcea neclar dacă aeronava destinată companiei Delta Air Lines va fi livrată cu sau fără o taxă de 25%. Rapiditatea cu care se schimbă regulile face ca Delta să poată primi avionul de 130 de locuri fără taxe sau să fie obligată să plătească tarife pentru componente fabricate în afara SUA. Aeronava urmează să fie livrată în iunie, potrivit firmei de analiză Cirium.
Delta și Airbus au refuzat să comenteze dacă avionul A220 va fi supus vreunui tarif vamal. În mod tradițional, tarifele nu au fost o problemă majoră pentru industria aerospațială, cu excepția unui conflict comercial de 18 luni (2020–2021) între SUA și UE, legat de subvențiile acordate Airbus și Boeing. Sectorul s-a bucurat de un tratat din 1979 care garantează comerțul fără taxe vamale între SUA și Canada, dar nu și cu Mexicul.
Schimbările frecvente operate de administrația Trump ilustrează riscurile tot mai mari pentru producători și companiile aeriene. În februarie, în timp ce echipa Airbus din Mirabel, Quebec, lucra la interiorul avionului, Trump amenința cu introducerea unei taxe de 25% pe importurile din Canada și Mexic. Potrivit datelor Cirium, un astfel de tarif ar fi crescut semnificativ costurile pentru Delta, având în vedere că avionul are o valoare estimată la 40,5 milioane de dolari.
Cu puțin timp înainte ca această taxă să intre în vigoare, Trump a amânat-o cu 30 de zile și a anunțat că bunurile conforme cu acordul USMCA (SUA-Mexic-Canada) vor fi scutite. Această decizie a determinat companiile aeronautice canadiene să obțină rapid documentația necesară. Surse din industrie spun că avionul destinat Delta este conform cu acordul USMCA și, prin urmare, scutit de taxe. Bombardier, care produce A220, a declarat că avioanele sale respectă acordul, iar livrările anterioare către SUA s-au realizat fără taxe.
Incertitudinile au fost atât de mari încât, la o întâlnire recentă de la fabrică, conducerea Airbus le-a spus angajaților că situația tarifară este complexă și evoluează constant. Tarifele pot genera și dispute între producători și companii aeriene privind cine suportă costul. Delta a declarat că va amâna recepționarea unor aeronave, în loc să plătească taxe vamale, în contextul în care caută să reducă cheltuielile din cauza cererii scăzute pentru zboruri. CEO-ul Delta, Ed Bastian, a afirmat: „Un lucru este clar: nu vom plăti tarife pentru nicio livrare de avion.”
Până la finalul lui 2024, Delta estima că va primi 43 de aeronave de la Airbus, o parte dintre acestea urmând să fie produse în afara SUA. CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a avertizat că firma ar putea prioritiza livrările către clienți din afara SUA dacă tarifele vor afecta importurile.
După ce Trump a anunțat o pauză de 90 de zile pentru multe tarife, secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, a sugerat că și Canada ar putea fi vizată de o taxă de 10%, dar un oficial de la Casa Albă a clarificat ulterior că nu s-au făcut modificări.
Confuzia privind tarifele a perturbat întreaga industrie. Unele livrări de motoare produse de RTX în Canada pentru clienți americani au fost întârziate temporar până la obținerea documentației USMCA. Politica tarifară a lui Trump a generat „o incertitudine fără precedent”, care a afectat inclusiv cererea pentru călătorii, a concluzionat Bastian, adăugând că economia riscă să piardă din avânt până când problema tarifelor va fi rezolvată.